Osvetlenie auta zníženie odberu.
Moderators: Anarki, Majmajko, matus
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
Mali sme dlhý telefonát s Fastom. Zhodli sme sa na tom, že celkom to tak neni, ale prepočítavať lumeny s candelami a steradiánmi nebudeme. Fabrické svetlá s led budú zjavne OK. Tuningové náhrady žiaroviek zase moc zaváňajú neserióznosťou. K serióznym amatérskym úpravám mám kladný vzťah, snáď sa dostanem aj ku praktickým porovnávaniam.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle
Ja mám na inom FR aute spiatočkové svetlo z lediek. cez deň je to v poriadku, ale potme sa podľa toho cúvať nedá, jednoducho nevidím. žiarovka je proste žiarovka.
Na žačiatu sa riešil problém s dobíjaním akumulátora pri celodennom svietení. V aute na časté jazdenie treba dynamo vymeniť za alternátor, v aute na sviatok vždy pred víkendom dobiť batériu. toto je asi najlacnejšie riešenie (myslím, že aj najlepšie)
Na žačiatu sa riešil problém s dobíjaním akumulátora pri celodennom svietení. V aute na časté jazdenie treba dynamo vymeniť za alternátor, v aute na sviatok vždy pred víkendom dobiť batériu. toto je asi najlacnejšie riešenie (myslím, že aj najlepšie)
Nerušiť!!! K L O N U J E M
Svetlá som určite nechcel meniť za led, skôr tie smiešne žiarovky čo sú v prístrojovke. A to nielen kvôli zníženiu odberu a zlepšeniu dobíjania ale hlavne kvôli zmenšeniu zaťaženia na alternátor ktorý na permanentné svietenie postavený nebol. Zvažoval som aj kúpu tohoto:
http://www.tuning.sk/dokument-led-diody ... a-daylight
Ale radšej som sa pustil do výmeny žiarovie za led. Žiadne super multi mega candela s najvyššou svietivosťou. Obyčajné vysokosvietivé číre led. Namiesto kontroliek v prístrojovke a v ovládacích tlačidlách to svieti lepšie ako žiarovka a nemá to žiadne stratové teplo.
Cena obyčajnej vysokosvietivej Led je 10 Sk v standardnom púzdre a 16 Sk v zväčšenom púzdre (ála 5 W žiarovka). Teda 33 centov a 0,53 centov. Žiadne predražené rádobyoriginál haluze tam netreba. Obyčajný rezistor 1K (ohm) za necelú 1 Slovenskú korunu pred každú led.
Takže výmena žiaroviek 2W za vysokosvietivé biele led v štandardnom púzdre. Spotreba žiarovky 2W Spotreba Diódy 0,5W
Ovládacie panely na prístrojovke (ohrev zadného skla, zadný stierač, zadný ostrekovač, hlovka zadná, hmlovky predné) podsvietenie hodín.
6 x 2 -12 W pri žiarovke
6 x 0,5 - 3W pri LED
Budíková doska 5W žiarovky za 1W led vo väčšom púzdre.
5 kusov na podsvietenie
5 x 5 - 25W pri žiarovke
5 x 1 - 5W pri LED
Ešte sú tam štandardné 2W a to konkrétne na obrysové svetlá, stretávacie svetlá, podsvietenie budíku tlaku oleeja, podsvietenie hornej časti tachometru
4 x 2 - 8 W pri žiarovke
4 x 0,5 - 2 W pri LED
Ovládanie centrálu a sťahovanie okien:
3 x 2W - 6W pri žiarovke
3 x 0,5W - 1,5W pri LED.
Finálne zúčtovanie je 11,5W stáleho odberu v interiéri pri použití LED
Naproti tomu je 51 W stáleho odberu v interiéri pri použití klasických predpísaných žiaroviek. Toto sú reálne hodnoty a reálne výmeny ktoré som previedol na svojom aute. Viem ich kedykoľvek a komukoľvek predviesť kto by mal záujem. A to ešte ani zďaleka nie som hotový.
http://www.tuning.sk/dokument-led-diody ... a-daylight
Ale radšej som sa pustil do výmeny žiarovie za led. Žiadne super multi mega candela s najvyššou svietivosťou. Obyčajné vysokosvietivé číre led. Namiesto kontroliek v prístrojovke a v ovládacích tlačidlách to svieti lepšie ako žiarovka a nemá to žiadne stratové teplo.
Cena obyčajnej vysokosvietivej Led je 10 Sk v standardnom púzdre a 16 Sk v zväčšenom púzdre (ála 5 W žiarovka). Teda 33 centov a 0,53 centov. Žiadne predražené rádobyoriginál haluze tam netreba. Obyčajný rezistor 1K (ohm) za necelú 1 Slovenskú korunu pred každú led.
Takže výmena žiaroviek 2W za vysokosvietivé biele led v štandardnom púzdre. Spotreba žiarovky 2W Spotreba Diódy 0,5W
Ovládacie panely na prístrojovke (ohrev zadného skla, zadný stierač, zadný ostrekovač, hlovka zadná, hmlovky predné) podsvietenie hodín.
6 x 2 -12 W pri žiarovke
6 x 0,5 - 3W pri LED
Budíková doska 5W žiarovky za 1W led vo väčšom púzdre.
5 kusov na podsvietenie
5 x 5 - 25W pri žiarovke
5 x 1 - 5W pri LED
Ešte sú tam štandardné 2W a to konkrétne na obrysové svetlá, stretávacie svetlá, podsvietenie budíku tlaku oleeja, podsvietenie hornej časti tachometru
4 x 2 - 8 W pri žiarovke
4 x 0,5 - 2 W pri LED
Ovládanie centrálu a sťahovanie okien:
3 x 2W - 6W pri žiarovke
3 x 0,5W - 1,5W pri LED.
Finálne zúčtovanie je 11,5W stáleho odberu v interiéri pri použití LED
Naproti tomu je 51 W stáleho odberu v interiéri pri použití klasických predpísaných žiaroviek. Toto sú reálne hodnoty a reálne výmeny ktoré som previedol na svojom aute. Viem ich kedykoľvek a komukoľvek predviesť kto by mal záujem. A to ešte ani zďaleka nie som hotový.
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
Mario: to nevies ze v Slovnafte je azet.sk blokovany, podobne aj ine servre ako icq, rapidshare, priatelia a vela inych....
ale k veci podla mna sa casom dostanu na trh kvalitne LED ziarovky ktore budu aj dobre svietit aj dlho vydrzia a mozno aj cena bude dobra a v samotnom puzdre (patici) bude drobny regulator prudu ktory vsetko zachrani, proste idealny stav.
ale k veci podla mna sa casom dostanu na trh kvalitne LED ziarovky ktore budu aj dobre svietit aj dlho vydrzia a mozno aj cena bude dobra a v samotnom puzdre (patici) bude drobny regulator prudu ktory vsetko zachrani, proste idealny stav.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
Nevšimol som si, že je to azet.
Videl som dobrý nápad. (neviem to znova nájsť) Pätica je vyrobená z kúska plošáku, na ktorom sú ako SMD pridané ochranná dióda s odporom + led.
Včera som odstrihol kúsok plošáku a pekne to ide zasunúť do pätice žiarovky, aj 2W aj 5W. Mám na mysli žiarovky typu W (celosklenené).
Videl som dobrý nápad. (neviem to znova nájsť) Pätica je vyrobená z kúska plošáku, na ktorom sú ako SMD pridané ochranná dióda s odporom + led.
Včera som odstrihol kúsok plošáku a pekne to ide zasunúť do pätice žiarovky, aj 2W aj 5W. Mám na mysli žiarovky typu W (celosklenené).
Renault R5 GTE, Renault Caravelle
Mario: V pohode, ja len že každý po prečítaní tvojho príspevku od toho musel upustiť Interiér nafotím a fotky tu umiestnim aby si každý mohol vytvoriť vlastný obraz.
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
Moje pokusy s vysokosvietivými led nadobudli reálne rozmery. Skúšal som to nie pre auto, ale pre osvetlenie v byte. Vyrobil som dva pokusné reflektory. Prvý je zložený z0 4 diodového graetzovho usmerňovača, prúdového zdroja (publikovaný o stránku skôr) a 9x 5mm led.
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07772.JPG)
Druhý je zložený z 4 diodového usmerňovača, jednoduchého zdroja (LM317 + odpor) a Luxeon led Star1 1W.
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07769.JPG)
Porovnanie osvetlenia je na (http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07774.JPG) Zľava: 1. - 9x 5mm led 2. - Luxeon 3. - 20W halogénka (kupovaný reflektor)
Samozrejme mi to nedalo a urobil som aj pokus s prístrojovou doskou. Vyrobil som led žiarovku kde sú dosérie zapojené súčiastky takomto poradí +, R470Ohm, 5mmLed, univerzálna dióda, -
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07755.JPG)
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07761.JPG)
V prístrojovke to svieti prekvapivo dobre.
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07748.JPG)
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07754.JPG)
Kontrolka pozičných svetiel je led (horná)
Kontrolka stretávacích svetiel je orig. žiarovka
Nedostatky tam samozrejme sú.
1. Malý vyžarovací uhol robí silno vysvietený krúžok na tienidle a stráca sa symbol kontrolky. Pomohlo opilovanie čočky led hrubým pilníkom, ale stále to nie je ono.
2. Zmenilo farbu zelenej kontrolky na bledo modrú.
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07772.JPG)
Druhý je zložený z 4 diodového usmerňovača, jednoduchého zdroja (LM317 + odpor) a Luxeon led Star1 1W.
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07769.JPG)
Porovnanie osvetlenia je na (http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07774.JPG) Zľava: 1. - 9x 5mm led 2. - Luxeon 3. - 20W halogénka (kupovaný reflektor)
Samozrejme mi to nedalo a urobil som aj pokus s prístrojovou doskou. Vyrobil som led žiarovku kde sú dosérie zapojené súčiastky takomto poradí +, R470Ohm, 5mmLed, univerzálna dióda, -
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07755.JPG)
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07761.JPG)
V prístrojovke to svieti prekvapivo dobre.
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07748.JPG)
(http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/Led/DSC07754.JPG)
Kontrolka pozičných svetiel je led (horná)
Kontrolka stretávacích svetiel je orig. žiarovka
Nedostatky tam samozrejme sú.
1. Malý vyžarovací uhol robí silno vysvietený krúžok na tienidle a stráca sa symbol kontrolky. Pomohlo opilovanie čočky led hrubým pilníkom, ale stále to nie je ono.
2. Zmenilo farbu zelenej kontrolky na bledo modrú.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle
toto
No asi by to do tej kontrolky chcelo slabsie svietiacu led, nie?
Rozoberal som tuto problematiku s tatkom a on ma odkazal na smd suciastku urcenu presne na toto:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/5274
Citujem:
..pozeral som forum, a musim povedat ze stabilizator 7805 je sice super obvod, ale ma velke straty a preto vela kury. A teda nie je vhodny na napajanie led.
Jeho ucinnost je ca 60%
V autach sa pouzivaju spinane zdroje., ktore maju ucinnost okolo 95% a tak vobec nekuria a hlavne neberu zbytocny vykon. Mavaju vstupne napatie od 4 do 70V, takze ziadne spicky anoi zimne starty nerobia problemy.
Letmo som pozrel na internet, co je teraz v ponuke. Tie obvody sa daju kupit uz od 1€. Samozrejme treba k nim este nejake doplnkove suciastky, 2-3 odpori maly kondik, cievocku a hlavne spinaci mos tranzistor, ale odhadujem, ze vsetko dohromady nemoze stat viac ako 5€.
Rozoberal som tuto problematiku s tatkom a on ma odkazal na smd suciastku urcenu presne na toto:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/5274
Citujem:
..pozeral som forum, a musim povedat ze stabilizator 7805 je sice super obvod, ale ma velke straty a preto vela kury. A teda nie je vhodny na napajanie led.
Jeho ucinnost je ca 60%
V autach sa pouzivaju spinane zdroje., ktore maju ucinnost okolo 95% a tak vobec nekuria a hlavne neberu zbytocny vykon. Mavaju vstupne napatie od 4 do 70V, takze ziadne spicky anoi zimne starty nerobia problemy.
Letmo som pozrel na internet, co je teraz v ponuke. Tie obvody sa daju kupit uz od 1€. Samozrejme treba k nim este nejake doplnkove suciastky, 2-3 odpori maly kondik, cievocku a hlavne spinaci mos tranzistor, ale odhadujem, ze vsetko dohromady nemoze stat viac ako 5€.
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
toto
puzdro ma 3x3mm, takze az taky broblem by to nebol, len sa tie nozicky nebudu dat trafo pajkou letovat.
Ono to je skor myslene tak, ze to naskupinkujes. Jeden utiahne niekolko LED. Jediny prloblem by bol akurat z kontrolkami, ktore svietia nezavysle na sebe... Ale aspon nieco.
Ale hlavne tym ze pouziva iny sposob napajania a vie filtrovat spicky by predlzil zivotnost LED v aute na ich normalnu zivotnost.
Ono to je skor myslene tak, ze to naskupinkujes. Jeden utiahne niekolko LED. Jediny prloblem by bol akurat z kontrolkami, ktore svietia nezavysle na sebe... Ale aspon nieco.
Ale hlavne tym ze pouziva iny sposob napajania a vie filtrovat spicky by predlzil zivotnost LED v aute na ich normalnu zivotnost.
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!