R5 GT Turbo

Dodržujte prosím delenie podľa modelov

Moderators: Anarki, Majmajko, matus

Post Reply
User avatar
Anarki
Moderator
Posts: 1163
Joined: Fri May 26, 2006 12:07 am
Location: Atomograd
Contact:

R5 GT Turbo

Post by Anarki » Sun Aug 20, 2006 1:58 am

Kúpiť Renault 5 GT Turbo v perfektnom stave na Slovensku je rozprávka a vôbec nie pekná.
Skôr kúpite GTE alebo žobráka ale vrtuľka je auto čo sa len tak nepredáva. Majiteľ ho väčšinou predáva z následovných dôvodov: Bol vážnejšie búraný, hnije mu kasňa, má poškodený motor, turbo, prevodovku alebo inú súčasť atď. Určite to nie je auto na ktorom sa oplatí šetriť na náhradných dieloch, oleji, sviečkach atď. Je to proste auto,
ktoré Vás naučí premýšlať, zlepšovať, upravovať, opravovať, jazdiť tvrdo... Na druhej strane sa odvďačí fantastickou surovou jazdou ktorá u nových áut tak citeľne chýba.

Po kúpe odporúčam najprv vymeniť všetko čo potrebuje vymeniť a opraviť to čo potrebuje opravu :)
Ak už bude naozaj všetko poriadne opravené a otestované je možné sa zaoberať úpravami výkonu, vzhľadu....

Ako každý turbomotor aj tento potrebuje po športovej jazde trocha vychladnúť. Stačí s ním chvíľu pojazdiť na max 2500 rpm (1 - 3 min) a až potom ho vypnúť. Po štarte by mal takisto chvíľu pobehať (30 - 60 sekúnd) kým začne jazdiť. Športovú jazdu odporúčam až po dosiahnutí prevádzkovej teploty (okolo 88 - 93 stupňov). Pri používaní a správnej funkcii termostatu by mal motor túto teplotu dosiahnuť za 10 - 30 minút (záleží leto zima a jazda v meste alebo mimo).
Jednou z jeho zvláštností je že ho riadi namiesto vstrekovania tryskový karburátor. Má to svoje výhody aj nevýhody. Výhodou je ľahká oprava a jednoduchý motor. V prípade potreby je možné vymeniť celý karburátor za pár korún a je pokoj. Nevýhodou je napríklad spotreba ktorá by u vstrekovania bola určite nižšia. A ešte jedna dôležitá vec. Karburátor nastavovať len v servise pri súčasnom meraní emisií z výfuku, od kámoša ladená bohatosť zmesi kdesi na parkovisku pred panelákom podľa zvuku môže skončit pre motor tragicky. !!

Napríklad aj takto

http://1111.cf.cz/images/info_7297.jpg
http://1111.cf.cz/images/info_7299.jpg
http://1111.cf.cz/images/info_7301.jpg


Vzduchový filter:
Musí byť stále v dobrej alebo výbornej kondícii. Ak je zanesený a jazdí sa s tým tak okrem vyššej spotrebe dochádza tiež k nadmernému opotrebovaniu nasávacej časti turbíny. Nakoľko je to prepĺňaný motor športový filter tu neurobí nejaký výkonnostný boom. Takisto otvorené sanie zostane bez účinku. Keď už športový filter tak bavlnenú vložku do pôvodného filterboxu. Má to hneď niekoľko výhod: Nebude sa tak, špiniť ako otvorený, nebude ho obmedzovať okolitá teplota motora a následne nebude brať teplý vzduch z okolia motora. V zime bude takisto pokoj.

Olej:
Čo sa týka oleja meniť ho po 5 tisíc km a používať buď kvalitnú 15W40 (taký bol originál) prípadne ak je motor naozaj v super stave tak tam liať polosyntetiku 10W40 ale takisto kvalitu. Ak by náhodou niekto urobil kompletnú G.O. motora tak je možné potom používať aj plne syntetický olej 5 W40. Osobne vyskúšané.

Sviečky :
Od nich veľa záleží. Ak sa použijú obyčajné auto nebude chcieť štartovať za tepla, po pár desiatkach kilometroch začne auto strácať výkon atď.
Odporúčam: Bosch Platin alebo NGK Platinum. Prípadne Beru Ultrax 4 kontaktné. Vyskúšal som už okrem iného napríklad i Champion či Denso a nebolo to ktoviečo. V prípade použitia sviešok Bosch je veľká výhoda v tom že tie sviečky sú osobitne odrušené a dosť pomôžu presnosti zapaľovania. Zase jedna sviečka Bosch stojí 1000,- Sk !!

Pneu:
Takisto dôležitá súčasť ktorá určuje hranice možnosti na tomto aute. Originál na toto auto boli 195/55/R13 od Michelinu. Dnes ich už robí iba zopár výrobcov Barum Semperit a Dunlop.

Barum Racing 195/45R13 - Skvelá guma na jazdu rovno :)
V zákrute to už bolo horšie.

Semperit 195/55/R13 - Celkom dobrá guma. Drží na rovine aj v zákrutách :) Horšie to ale je na vode. Tam je nevyspytateľná.

Ja osobne mám Dunlop aj keď to nie je zrovna najlacnejší špás.
Tá nemá chyby až na tú cenu :)

Drvivá väčšina z Vás sa určite hneď rozbehne do obchodu a hurá kúpiť väčšie disky a širšie pneu.

V tomto ohľade odporúčam:

1: ísť max na 15" disky, 14" sú optimal
2: Dodržať výrobcom stanovený údaj o šírke a výške pneu 195/55

Pri širších pneu bude zbytočne veľký valivý odpor gumy čo uberie z výkonu a pridá na spotrebe. Takisto bude slabý prítlak pneu na vozovku a auto nebude dobre sedieť na ceste.

Ktoré veci určite z auta neodstraňujte (aj napriek tomu že niektorý tzv. odborníci budú tvrdiť opak).

Termostat:
Pomáha motoru dostať sa čím skôr na prevádzkovú teplotu a udržiavať ho na nej. Jeho absencia nie je prospešná z niekoľkých dôvodov:
1: Vodný chladič je spojený s olejovým a nízka teplota vody podchladzuje aj olej.
2: Čím dlhšie motoru trvá kým dosiahne prevádzkovú teplotu tým sa viac opotrebuváva.
3: Jazda v zime bude pripomínať pobyt u Eskimákov :)

Chladič karburátora:
Kedže motor je za jazdy chladený mnohý ho považujú za zbytočnosť. Čo ale s autom po opdparkovaní. Práve vtedy sa karburátor a jeho okolité súčasti nahrejú od tepla motora ktoré zákonite stúpa hore. Práve vtedy pri dosiahnutí určitých teplôt spína chladič karburátora a naženie do priestoru motora čerstvý vzduch. Predlžuje životnosť nielen karburátoru ale aj pretlakovým hadičkám ktorých je tam požehnane.

Chladič oleja:
Je zabudovaný v chladiči vody. Zabraňuje prehriatiu motorového oleja a zároveň pomáha skôr zohriať motor na prevádzkovú teplotu. Po jeho odpojení dochádza kprehrievaniu oleja čo vedie k rapídnemu zníženiu jeho kvality a životnosti. Zase keď sa použije externý chladič oleja bude dochádzať k podchladzovaniu oleja čo tiež nie je dobré.
Ak externý chladič oleja tak s termostatom ktorý sa bude otvárať pri 90 stupňoch a zatvárať pri 85.

Hadičku z karburátora do nikam:
Aj takéto niečo je možné nájsť pod kapotou R5 GTT :) Jej účel je privádzať vzduch o atmosferickom tlaku do obohacovacieho zariadenia v karburátore. Tiež slúži ako bezpečnostné zariadenia, keď se poruší membrána v obohacovacom zariadení aby sa zabránilo striekaniu benzínu na výfukové potrubie pod karburátorom. Smeruje to benzín hadičkou dole na zem. Neodpojujte ju ani neodstraňujte

Záťažový regulátor zadných bŕzd:
Veľmi často býva poškodený alebo nefunkčný. Jeho úlohou je zabrániť pri brzdení aby sa zadné kolesá dostali do šmyku. Čím je auto vzadu viac naložené tým viac zadné brzdy brzdia. Stretol som sa už s chytrákmi čo ho vymenily za obmedzovač brzdného tlaku z Favorita či Fiesty. Tam na rozdiel od originálu je pevne stanovený brzdný tlak. V lete sa ešte ako tak udžal na ceste no v zime šiel do šmyku na každej väčšej zákrute !!


Na čo si dať pozor pri kúpe

Tesnosť motora, prevodovky a turba - pri kúpe skontrolovať, či neprepúšťajú olej.

Tesnosť turba zistíte ľahko po zahriatí motora stačí chvíľu pojazdiť na vyšších otáčkach a potom skontrolovať rúru čo ide z turba do intercoolera. Ak je mastná, vyberte celý intercooler a otočte ho dole hlavou, ak z neho vytečie čo len deci oleja je nutný repas turba.

Homokinetické kĺby - poctivo otestovať klasickými osmičkami na parkovisku, samotné kĺby sa kúpiť nedajú, len celé polosi.

Kovový zvuk pri zopnutom turbe - Turbo končí svoju životnosť !!

Skontrolovať funkčnosť chladenia karburátora - jednoducho pojazdiť a počkať, či sa zapne.

Záťažový regulátor zadných bŕzd- veľmi často býva nefunkčný !!

Ručná brzda - je samonastavovacia, ak nedrží, alebo len slabo, sú opotrebované stavidlá na zadných brzdičoch.

Hlavné čerpadlo - nesmie hučať, bzučať ani škrípať či nepravidelne chodiť.

Hlučné pomocné čerpadlo v nádrži - tiež môže byť na odchode.

Strešné okno - často zateká, dá sa však utesniť.

Tesnosť výfukového potrubia - často býva skorodované; treba zraziť cenu a rovno objednať ladený výfuk.

Ak nefunguje zadný stierač ani vyhrievanie okna, v gumovej priechodke medzi strechou a kufrovými dverami sú polámané káble.

Čalúnenie predných sedačiek bude poškodené aj pri zachovalých kusoch - vždy vydržalo málo.

Priemerné ceny náhradných dielov :

Guľový čap: 500 - 800 Sk/ks
Spojka komplet: 5 000 - 10 000 Sk/ks
Brzdové platničky predné: 700 - 1 500 Sk/sada
Polos: 3 500 - 4 000 Sk/ks (repas - výmena)
Chladič: 8 000 - 10 000 Sk/ks
Ventilátor karburátora: 3 500 - 4 000 Sk (iba orig. diel!)
Silentblok prevodovky: 1 000 - 2 500 Sk/ks
Ložiská predných kolies: 1 000 - 2 500 Sk/ks
Repas Turba: 8000 - 25000,- Sk záleží od poškodenia.
Záťažový regulátor zadných bŕzd: 5500,- Sk
Chladič (vody a oleja): 7500,- Sk
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]

User avatar
Majmajko
Moderator
Posts: 5308
Joined: Thu Mar 10, 2005 9:31 am
Location: Dunajská Lužná
Contact:

Post by Majmajko » Sun Aug 20, 2006 11:18 pm

Hodnoti niekto tento test Auto moto revue?
Davam
*****
:D

User avatar
matus
člen RCC
Posts: 2091
Joined: Wed Mar 09, 2005 7:43 pm
Contact:

uou

Post by matus » Tue Aug 22, 2006 9:08 am

:shock:
:!:
**********
Image
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!

User avatar
Anarki
Moderator
Posts: 1163
Joined: Fri May 26, 2006 12:07 am
Location: Atomograd
Contact:

Post by Anarki » Tue Aug 22, 2006 9:57 pm

Ďakujem pekne :)
Toľko si snáď ani nezaslúžim :oops:
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]

User avatar
-=Mike=-
člen RCC
Posts: 1216
Joined: Thu Aug 04, 2005 10:46 pm
Location: Slovensko
Contact:

Post by -=Mike=- » Sat Aug 26, 2006 7:24 pm

Super!!
A teraz niekto moze zacat o R8 :lol:
R8,R12,Twingo

User avatar
cigos
Posts: 126
Joined: Wed Jan 03, 2007 11:44 pm
Location: Bratislava
Contact:

Post by cigos » Sun Nov 18, 2007 2:11 pm

No je to pekné čo napísal Anarki ale mohol napísať keď už písal že si toľko pochvaly nezaslúži (asi vedel prečo) že polovicu toho čo napísal prepísal z časopisu. Časák sa konkrétne volal Autotuning. :lol:

User avatar
Anarki
Moderator
Posts: 1163
Joined: Fri May 26, 2006 12:07 am
Location: Atomograd
Contact:

Post by Anarki » Sun Nov 18, 2007 2:52 pm

Jediné čo som použil z toho časopisu boli ceny niektorých náhradných dielov, určite nie polovica polovica príspevku. Je pravda, že som ten časopis čítal a že som z neho použil aj obsahovú postupnosť. Ale veci ktoré som napísal sú všetko skúsenosti vlastné a mojich kamarátov z R5-kami.
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]

User avatar
Majmajko
Moderator
Posts: 5308
Joined: Thu Mar 10, 2005 9:31 am
Location: Dunajská Lužná
Contact:

Post by Majmajko » Sun Nov 18, 2007 6:10 pm

Myslim že aj keby bol celý z časopisu tak nevadí hlavne že je tu na podanie rady ostatným....

Post Reply