R4 F6 - Štefan
Moderators: Anarki, Majmajko, matus
toto
Mato tak to je este viac matuce. Co je usmernovac? A chybaju tam kontakty altika..
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
Matus ja som myslel ze toto pochopi kazdy ale musim teda okrem slovneho vyjadrenia co a kam zapojit dat este slovne vysvetlenie tej poslednej schemy:
Kazdy alternator je v podstate 3-fazovy motor (generator) preto ma 3 vnutorne vinutia a vyraba striedavy prúd ktory treba zjednosmerniť (usmerniť) a pre tento ucel sa pouzivaju diody, ktoré sú sucastou kazdeho alternatora, vacsinou sa to spaja s pojmom diodovy mostik ktory je tvoreny vacsinou niekolkymi diodami.
ale odhliadnuc od toho, 90% alternatorov co som videl malo 3 kable:
(toto plati pre alternatory ktore nemaju regler zabudovany tzv. stary typ)
1: Hrubý kabel na spojenie priamo s bateriou oznacim ho +B
2: Tenky kabel (1,5mm2) ktory je zaciatkom budiaceho vinutia a vstupuje do obvodu pred diodovym mostikom (usmernovacom) D+
3: Tenký kábel (1,5mm2) ktory uzatvara okruh budiaceho vinutia a vstupuje do alternatora vacsinou cez uhlíky. DF
Cele je to ukostrene cez obal alternatora.
Ale bohuzial je tu potreba regulacie napatia, nakolko so stupajucimi otackami rastie jeho hodnota a preto sa vymyslel polovodičový regulator ktory obmedzuje budenie alternatora na presne stanovenu hranicu vacsinou 14V preto ze suciastky nie su idealne tak sa tato hodnota pohybuje (mala by sa ) okolo 13,8-14,4V
ak by sme prepojili + z baterie na budiaci obvod bez regulacie tak by hodnota napatia bola niekolkonasobne vyssia ako 14V ale kedze je to napojene priamo na bateriu ta sa chova tak ze toto napatie sa snazi pohltit a preto sa stava ze sa prebije a zacne sa prehrievat a potom sa na jej elektrodach vytvori povlak a bateria uz nie je funkcna. Okrem toho asi po par minutach prebijania nadobudne svoju kapacitu a zacne zvysovat svoje napatie aj do 17-18V co jej nadmerne skodi a samozrejme to skodi aj ziarovkam.
A preto ODPORUCAM mat ten voltmeter pretoze taka obycajna bateria (55Ah) ktoru dokazem odfajcit uz za 2 hodiny prebijania stoji dnes viac 60,- eur takze investicia do voltmetra je v porovnani s tym malickost.
zaroven aj opacny pripad kedy prestane dobijat je chraneny skorej nez uplne vyslaham bateriu az kym mi auto nechcipne.
DUFAM ze Vas nenudim tymito "vlastnymi" dlhymi prispevkami, a nehnevajte sa.
Kazdy alternator je v podstate 3-fazovy motor (generator) preto ma 3 vnutorne vinutia a vyraba striedavy prúd ktory treba zjednosmerniť (usmerniť) a pre tento ucel sa pouzivaju diody, ktoré sú sucastou kazdeho alternatora, vacsinou sa to spaja s pojmom diodovy mostik ktory je tvoreny vacsinou niekolkymi diodami.
ale odhliadnuc od toho, 90% alternatorov co som videl malo 3 kable:
(toto plati pre alternatory ktore nemaju regler zabudovany tzv. stary typ)
1: Hrubý kabel na spojenie priamo s bateriou oznacim ho +B
2: Tenky kabel (1,5mm2) ktory je zaciatkom budiaceho vinutia a vstupuje do obvodu pred diodovym mostikom (usmernovacom) D+
3: Tenký kábel (1,5mm2) ktory uzatvara okruh budiaceho vinutia a vstupuje do alternatora vacsinou cez uhlíky. DF
Cele je to ukostrene cez obal alternatora.
Ale bohuzial je tu potreba regulacie napatia, nakolko so stupajucimi otackami rastie jeho hodnota a preto sa vymyslel polovodičový regulator ktory obmedzuje budenie alternatora na presne stanovenu hranicu vacsinou 14V preto ze suciastky nie su idealne tak sa tato hodnota pohybuje (mala by sa ) okolo 13,8-14,4V
ak by sme prepojili + z baterie na budiaci obvod bez regulacie tak by hodnota napatia bola niekolkonasobne vyssia ako 14V ale kedze je to napojene priamo na bateriu ta sa chova tak ze toto napatie sa snazi pohltit a preto sa stava ze sa prebije a zacne sa prehrievat a potom sa na jej elektrodach vytvori povlak a bateria uz nie je funkcna. Okrem toho asi po par minutach prebijania nadobudne svoju kapacitu a zacne zvysovat svoje napatie aj do 17-18V co jej nadmerne skodi a samozrejme to skodi aj ziarovkam.
A preto ODPORUCAM mat ten voltmeter pretoze taka obycajna bateria (55Ah) ktoru dokazem odfajcit uz za 2 hodiny prebijania stoji dnes viac 60,- eur takze investicia do voltmetra je v porovnani s tym malickost.
zaroven aj opacny pripad kedy prestane dobijat je chraneny skorej nez uplne vyslaham bateriu az kym mi auto nechcipne.
DUFAM ze Vas nenudim tymito "vlastnymi" dlhymi prispevkami, a nehnevajte sa.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.
Hm ja mám na altiku 4 vývody
1. 6 šrób tam sú napojene 3 káble (tie najhrubsie2 x zlete a jeden zelený)
2. 4 šrób, tam sú nejaké 3 kábliky
3. a 4. sú v jednom fastone, jeden žltý tenší a červený hrubý
Tieto som mal prestrihnuté a v čokoládke spojený
červený z kabeláže pokračoval na konektor 54
červený a žltý z alternátora bol spojený a pripojený na DF
žltý bol pripojený na D+
B- bolo ukostrené
1. 6 šrób tam sú napojene 3 káble (tie najhrubsie2 x zlete a jeden zelený)
2. 4 šrób, tam sú nejaké 3 kábliky
3. a 4. sú v jednom fastone, jeden žltý tenší a červený hrubý
Tieto som mal prestrihnuté a v čokoládke spojený
červený z kabeláže pokračoval na konektor 54
červený a žltý z alternátora bol spojený a pripojený na DF
žltý bol pripojený na D+
B- bolo ukostrené
Mato, ja velmi dobre chapem ako funguje alternator, problem tvojej schemy je ze je velmi vseobecna. Marianov altik ma dve skrutky, dva fastony (zem neratam) a kobu kablov ktore nevieme kam su zapojene. Nam islo o to zistit ako zapojit jeho altik. Cize konkretne.Mondrejka wrote:Matus ja som myslel ze toto pochopi kazdy ale musim teda okrem slovneho vyjadrenia co a kam zapojit dat este slovne vysvetlenie tej poslednej schemy
Marian, skusal si to zapojit takako som ti posielal vo stvrtok tu poslednu schemu?!
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
Mám málo času, preto sa tejto téme nevenujem obšírne, hoci som mal v pláne otvoriť k tomuto samostatný samostatný topic.
Návod na zmeranie regulátoru:
1. Medzi svorky DF a B- pripojíš 5W žiarovku.
2. Medzi svorky D a B- pripojíš zdroj s nastaviteľným napätím a nastavíš 12V
3. Žiarovka má svietiť.
4. Postupne zvyšuješ na zdroji napätie a okolo 14V by mala žiarovka zhasnúť (pokiaľ je regulátor spínací), alebo postupne slabnúť (pokiaľ regulátor reguluje kontinuálne)
Keďže regulátor je k 9 diódovému altíku, má aj svorku 15/54. (dodatočné nabudenie), ktorá je spojená so svorkou D cez výkonový odpor. Pre Renaulťácky 6 diódový altík je potrebné pripojiť len jednu z nich. V princípe je jedno ktorú, ale je dobré to vyskúšať, zmerať reguláciu a zvoliť lepšiu alternatívu.
Svorky DF -budenie alternátora a B- -zem neslobodno pomýliť.
Problém je iba s kontrolkou dobíjania. To momentálne nerieš, alebo rieš dodatočným voltmetrom, ako radili chalani.
Doporučujem medzi svorkami DF na regulátore a M (faston) na alternátore iba jediný prepojovací kábel. Všetky ostatné odpoj, lebo môžu kaziť reguláciu.
Návod na zmeranie regulátoru:
1. Medzi svorky DF a B- pripojíš 5W žiarovku.
2. Medzi svorky D a B- pripojíš zdroj s nastaviteľným napätím a nastavíš 12V
3. Žiarovka má svietiť.
4. Postupne zvyšuješ na zdroji napätie a okolo 14V by mala žiarovka zhasnúť (pokiaľ je regulátor spínací), alebo postupne slabnúť (pokiaľ regulátor reguluje kontinuálne)
Keďže regulátor je k 9 diódovému altíku, má aj svorku 15/54. (dodatočné nabudenie), ktorá je spojená so svorkou D cez výkonový odpor. Pre Renaulťácky 6 diódový altík je potrebné pripojiť len jednu z nich. V princípe je jedno ktorú, ale je dobré to vyskúšať, zmerať reguláciu a zvoliť lepšiu alternatívu.
Svorky DF -budenie alternátora a B- -zem neslobodno pomýliť.
Problém je iba s kontrolkou dobíjania. To momentálne nerieš, alebo rieš dodatočným voltmetrom, ako radili chalani.
Doporučujem medzi svorkami DF na regulátore a M (faston) na alternátore iba jediný prepojovací kábel. Všetky ostatné odpoj, lebo môžu kaziť reguláciu.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle
Takze Majmajko prisiel so Stefanom, pozreli sme, spravili sme, fungovalo, odisiel.
Problem bol v tom ze mal D+ a DF spojene a kabel +12V z klucika bol priamo na uhlikoch a tak to budilo co to dalo bez regulacie.
teraz je to funkcne, napatie sa pohybuje 13,5 az 14,4V ale zaujimavo funguje kontrolka ze nezhasne uplne ale trocha svieti.
Majmajko skus podla Mariovej rady este inu (samostatnu) 5W ziarovku pripojit na kostru a DF ci zhasne. Ak zhasne tak potom bude drobna chyba v napajani kontrolky v pristrojovke co Ti mozem zase niekedy spravit.
Podstatne je ze mozes jazdit a ze to dobija tak ako ma.
Problem bol v tom ze mal D+ a DF spojene a kabel +12V z klucika bol priamo na uhlikoch a tak to budilo co to dalo bez regulacie.
teraz je to funkcne, napatie sa pohybuje 13,5 az 14,4V ale zaujimavo funguje kontrolka ze nezhasne uplne ale trocha svieti.
Majmajko skus podla Mariovej rady este inu (samostatnu) 5W ziarovku pripojit na kostru a DF ci zhasne. Ak zhasne tak potom bude drobna chyba v napajani kontrolky v pristrojovke co Ti mozem zase niekedy spravit.
Podstatne je ze mozes jazdit a ze to dobija tak ako ma.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.
toto
hlavne ze to funguje
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
- Mario Horak
- člen RCC
- Posts: 769
- Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
- Location: Bratislava
Chudák Štefanko, že mu to urobilo iba okuliare na žiarovkeMondrejka wrote:Problem bol v tom ze mal D+ a DF spojene a kabel +12V z klucika bol priamo na uhlikoch a tak to budilo co to dalo bez regulacie.
Ja by som povedal, že vypadnú celé svetlomety, vrtuľa ventilátora prerazí chadič a zapaľovacia cievka vyskočí cez zavretú kapotu.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle
toto
Na druhej strane, Stefan je asi prva R4 16V ..!
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
Tak som sa nasral a nasiel druhy altik uz s reglerom...
Vymenil capy a silentbloky v prednej naprave
Vytesnil volu v riadeni
Nahodil nove gumy
Ako na potvoru som cely cas hladal jeden stahovak na capy a nevedl najst
Este som ho odlozil tak aby som ho nehladal!
Samozrejm 5 minut po zlozeni auta pri odkladani naradia som ho nasiel...
Dnes idem na geometriu tak dufam ze bude vsetko OK
Vymenil capy a silentbloky v prednej naprave
Vytesnil volu v riadeni
Nahodil nove gumy
Ako na potvoru som cely cas hladal jeden stahovak na capy a nevedl najst
Este som ho odlozil tak aby som ho nehladal!
Samozrejm 5 minut po zlozeni auta pri odkladani naradia som ho nasiel...
Dnes idem na geometriu tak dufam ze bude vsetko OK