ALCHYMIA ČISTENIA

Máte nejaký problem s autom? Napíste sem, možno vám niekto iný pomôže..

Moderators: Anarki, Majmajko, matus

User avatar
Majmajko
Moderator
Posts: 5308
Joined: Thu Mar 10, 2005 9:31 am
Location: Dunajská Lužná
Contact:

ALCHYMIA ČISTENIA

Post by Majmajko » Mon Feb 16, 2009 4:54 pm

Kedže skladám jednu prevodovku tak začnem s takouto temou....

Kedže idem to robiť tip top, tak by ma zaujimal váš názor na prípadny postup a použitú technológiu.

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Tue Feb 17, 2009 12:18 am

hmm kedze som prednedavnom nieco podobne absaolvoval a prevodovka fachci lepsie ako funglac nejake postrehy by som ti mohol..

moja prva zasada.. vsetko scim sa pracuje musi byt ciste.. ja som mal prevodovku potom co som ju rozobral cistu z vonku aj z vnutra.. pouzil som na to cervenu naftu kedze do auta ju lievat nebudem taky debil som neni , a na hrubu spinu a vycistenie od oleja je good.. pouzival som nato jednu staru plastovu vanicku a tvrdy stetec.. podotkynam ze keby som mal prilezitost dam si ju aj opieskovat.. + pri skladaní na "cisto" som pouzival grafitovu vazelinu s ciastockami hlinnika urcenu pre namahane valive loziska hriadele a prevody.drzim sa hesla kdo maze ten jede..

na odmastenie dielov mozes pouzit aj chemikalie typu technicky benzin, aceton a ine rozpustadla ale kedze su silne prchave a prudko horlave , kôli bezpecnosti neodporucam.. skor ak mas moznost tak nejaky horuci kupel s odmastovacom a ultrazvukom.. tato metoda sa pouziva vacsinou v galvanizovnach.. je to najmenej invazivna metoda voci materialu..

dalej ucinne a nehorlave chemikalie.. hmm v istrocheme kde som pracoval som za facku zohnal chemikaliu s nazvom dichlormetan.. je sice prchava ale nehorlava.. poviem ti ze ak mas material natrety 6timi vrstvami farby, staci ponorit na 2 minuty a farba sa zosupe jak nadrzany had

chemikalie na baze kyselin neodporucam 99% z nich pridko reaguje z hlinnikom a s kovmi ako takymi takze skor narobis viac skody ako uzitku..

nieco na odmastovanie.. raz som to skusal a bola to parada.. len neviem co to stoji bo ja som to dostal http://mmcc.sk/file/biosane_t215.pdf
Renault 5 1,6D ex - brikety patria do kachiel ,Renault 5 1,4 i - v uzivani drahej polovičky ,osobne vozidlo
Renault 5 1,7 GTE

RCC SR na Facebooku http://www.facebook.com/group.php?v=photos&gid=251338922390#/group.php?v=info&gid=251338922390

User avatar
Majmajko
Moderator
Posts: 5308
Joined: Thu Mar 10, 2005 9:31 am
Location: Dunajská Lužná
Contact:

Post by Majmajko » Tue Feb 17, 2009 9:59 am

BIOSANE T 215 - No som myslel ze bio ... bude zas daco neucinne... ale potesiloi ma ze to ide aj do ultrazvuku dat....
Mama asi 30l ultrazvukovu cisticku a tak hladam aj do nej nieco na vyskusanie .... toto by mohol byt dobry napad na skusku...

Zopar informacii o cisteni a hlavne lesteni hliniku je tu.. chemicke lestenie

Image Image

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Tue Feb 17, 2009 11:17 am

Mario Horak wrote:

Zaujímal by ma postup čistenia starých dielov. Mohol by si prosím popísať ako to robíš? (prevodovka aj hlava sú umyté na jednotku s hviezdičkou) Ďakujem.

predpokladam ze ma nejaky horuci roztok alebo chem kupel na odmastenie a potom huraaaa do pieskovacky.. no a takto to potom vyzera.. ja osobne som pouzival vo firme 2 druhy piesku kde jeden bol cistiaci /od hrdze nejakych povrchovych nerovnosti a tak/ a druhy bol lestiaci.. boli to vlastne take mikro sklenenne gulicky ktore ten material doslova utlkli a vyzeralo to ako vylestene.. ne zasa nejak chromovo ale asi ako zinok

Prispevok upraveny a presunuty z druhej temy Majmajko
Renault 5 1,6D ex - brikety patria do kachiel ,Renault 5 1,4 i - v uzivani drahej polovičky ,osobne vozidlo
Renault 5 1,7 GTE

RCC SR na Facebooku http://www.facebook.com/group.php?v=photos&gid=251338922390#/group.php?v=info&gid=251338922390

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Tue Feb 17, 2009 11:19 am

Mario Horak wrote: Myslíš, že je OK otryskať zloženú prevodovku? Nejako mi to nešmakuje.

nevidim v tom az taky problem.. na prevodovke su prakticky 2 otvory kadial sa donej moze dostat piesok.. tj. lava poloos a vrchny neviem co to je presne.. pretlakovy ventil ???

s troskou opatrnosti by som to riskol..
_________________

Prispevok upraveny a presunuty z druhej temy Majmajko
Renault 5 1,6D ex - brikety patria do kachiel ,Renault 5 1,4 i - v uzivani drahej polovičky ,osobne vozidlo
Renault 5 1,7 GTE

RCC SR na Facebooku http://www.facebook.com/group.php?v=photos&gid=251338922390#/group.php?v=info&gid=251338922390

Taxman
člen RCC
Posts: 63
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:21 am
Location: Modra
Contact:

Post by Taxman » Tue Feb 17, 2009 5:08 pm

Majmajko: Rozumiem tomu dobre ze mas 30l ultrazvukovu cisticku :shock: ? Ako, ja prave idem rozoberat jeden motor cize by som si dal povedat :wink:
Renault Fuego 2,0i
Renault Fuego - kasna s klietkou
Mal som vsetky modely Fuega ake sa robili, okrem TD :)

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Tue Feb 17, 2009 5:31 pm

Ano je je k dispozícii po oprave a treba ju vyskúšať.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Tue Feb 17, 2009 6:51 pm

Mám tiež viac skúseností, ale stále je čistenie najhnusnejšia drina. :evil:
Keď pominiem už spomínanú arvu, naftu, benzín, acetón, trichlór ap v kombinácii s prúdom vody z hadice (kutilovi najdostupnejšia technologia). Trochu vyššiu úroveň dáva horúca WAPka, pokiaľ užívateľ nie je vybavený celogumovým oblekom s kuklou, tak možno ani nie :D
Naposledy, keď som robil motor do kurtizány, tak som použil asi doteraz najlepší chemický prípravok:
http://www.mario-horak.ic.cz/motor/DSC07785.JPG
Čistí to celkom dobre žere to aj karbón, len na môj vkus pomaly. Menšie diely ako šrouby stačilo napacovať a nechať cez noc odstáť. Väčšie a špinavšie diely sa museli pacovať viackrát, najviac to trvalo na hlave (asi 4 dni). Keď všetka špina povolí včetne karbónu, stačí vystriekať hadicou. Vo vode aj mimo nej sa to chová veľmi podobne ako stará arva. Výsledok možno posúdiť tu:
http://www.mario-horak.ic.cz/motor/DSC03282.JPG

Čistenie hliníkových dielov funguje perfektne varením v lúhu sodnom. Naučil ma to ešte dedo. Rozpustí to všetok sajrajt a hliník úplne vybieli. Nesmie sa v kúpeli nechať dlho, lebo lúh ho tiež žerie.
Bohužiaľ mám odskúšané, že na hliníkové zliatiny Renaulťáckych dielov to nefunguje. Materiál zostane tmavošedý s akoby narušeným povrchom a je nutné ďalšie mechanické dočistenie. Varil som veká aj úchyty k dvom alternátorom. :(

Mechanické leštenie samozrejme funguje a keď sa s tým človek pohrá, tak výsledok je perfektný:
http://www.mario-horak.ic.cz/motor/DSC03240.JPG

Ešte mám nevyskúšaný tip, naložiť diely do umývačky riadu (samozrejme nie tej, v ktorej mamina umýva taniere :D ), použiť prípravok zvaný "soda", videl som to v carefoure a nechať prebehnúť programom. Vraj sa vyberajú krásne čisté až vybielené veci.

Na skúsenosť z ultrazvuku som strááášne zvedavý.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

Taxman
člen RCC
Posts: 63
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:21 am
Location: Modra
Contact:

Post by Taxman » Tue Feb 17, 2009 10:45 pm

Moje osobne skusenosti: Arva je caj, najnizsi efekt. Povrch bloku motora sa mi najlepsie osvedcila kombinacia benzin a Cinol (pripravok na cistenie kolies od prachu z platniciek). Cinol + wapka = pekny vysledok. Nastriekat Cinol rozprasovacom (v riadnych davkach), nechat posobit a potom owapkovat. Neni to dokonale, ale celkom ucinne. Opakovanim tohto postupu dostanete vsetku mastnotu a spinu dole, otazka ostava, ako cisto vyzera takto cisty povrch.
Image

Image

To je jedina fotka co mam tak bezprostredne po cisteni, ale nieje vidiet dobre povrch toho bloku. Je odmastneny, ale je skaredo tmavosedo-bledosedo-zajdeny. Pre tych co si tipli ze je to motor 2.0Turbo z R21, tipli ste si sprave :P 8)

Dichlormetan co tu Krestan spominal som mal tu moznost vidiet v kombinacii s teplou wapkou (aplikovany rovnako ako Cinol, cize rozprasovanim) a to bolo peeekloooo :twisted: :twisted: ... Teda aspon myslim ze to bol dichlormetan, ale rozhodne to nebolo z obchodu :roll: . Akurat neviem ci je to 2x zdrave rozprasovat takyto chemicky sajrajt ktoremu by som ekologicku nezavadnost urcite netipoval :? .

Tato tema ma inak mimoriadne zaujala a pokusim sa experimentovat s popisovanymi technikami, lebo teraz sa toho este hoooodne nacistim, tak som zvedavy...
Renault Fuego 2,0i
Renault Fuego - kasna s klietkou
Mal som vsetky modely Fuega ake sa robili, okrem TD :)

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Wed Feb 18, 2009 12:43 am

Taxman wrote:ste si sprave :P 8)

Dichlormetan co tu Krestan spominal som mal tu moznost vidiet v kombinacii s teplou wapkou (aplikovany rovnako ako Cinol, cize rozprasovanim) a to bolo peeekloooo :twisted: :twisted: ... Teda aspon myslim ze to bol dichlormetan, ale rozhodne to nebolo z obchodu :roll: . Akurat neviem ci je to 2x zdrave rozprasovat takyto chemicky sajrajt ktoremu by som ekologicku nezavadnost urcite netipoval :? .
hmm nevravim ze dichlormetan nieje prchavy bordel ktory pri styku s pokozkou studeni jak cert a vysusuje jak sahara ale povedz me si.. ak pouzijes sebeekologicky pripravok na odstranenie toho "bordelu" z motora.. ty si myslis ze ten "bordel" patri do skupiny ekologicky nezavadnych potravin ?? v tomto pripade je to prasti jak uhod..
Renault 5 1,6D ex - brikety patria do kachiel ,Renault 5 1,4 i - v uzivani drahej polovičky ,osobne vozidlo
Renault 5 1,7 GTE

RCC SR na Facebooku http://www.facebook.com/group.php?v=photos&gid=251338922390#/group.php?v=info&gid=251338922390

Taxman
člen RCC
Posts: 63
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:21 am
Location: Modra
Contact:

Post by Taxman » Wed Feb 18, 2009 9:55 am

krestan: nj, mas urcite pravdu, ekologia tohoto procesu je vzdy asi diskutabilna... ale co ked spravit to treba :wink: . Ked som si obrusoval vonkajsie kovove suciastky motoru tak som tiez este 2 dni smrkal hrdzu, a to som mal respirator pri praci. Ako Mario vravel, je to hnusna robota to cistenie... :?
Renault Fuego 2,0i
Renault Fuego - kasna s klietkou
Mal som vsetky modely Fuega ake sa robili, okrem TD :)

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Wed Feb 18, 2009 1:49 pm

Mario Horak wrote: Čistenie hliníkových dielov funguje perfektne varením v lúhu sodnom. Naučil ma to ešte dedo. Rozpustí to všetok sajrajt a hliník úplne vybieli. Nesmie sa v kúpeli nechať dlho, lebo lúh ho tiež žerie.
Bohužiaľ mám odskúšané, že na hliníkové zliatiny Renaulťáckych dielov to nefunguje. Materiál zostane tmavošedý s akoby narušeným povrchom a je nutné ďalšie mechanické dočistenie. Varil som veká aj úchyty k dvom alternátorom.
Ako som tak robil niekolko veci osobne tak bohuzial musim konstatovat ze zliatiny hlinika sa cistia zle a vzcsinou nastava ten efekt ze su tmavošede alebo s bielym povlakom.
Pouzivam ARVU (dobra lebo neposkodi nic) LMF cistic za studena (vycisti spinu a karbom, ale povrch zliatiny je šedý), Aquaclean (agresivna alkalicka sracka, zozerie vsetko bohuzial aj chrom, pozink aj ciernenie a hlinnik je flakaty)

Takze momentalne som na tom tak ze to odmastim a ocistim a potom ocelovym kartacom alebo kotucom vylestim povrch.

Pri mojom nahradnom vozidle som pouzil metodu, ve som to vycistil a tmavy hlinnik som nastriekal alu-zink-sprayom do 400 C a zatial to 1,5 roka drzi a da sa to aj umyt arvou a nezmizne to, pri technickom bezine to nie je odolne a narusuje ten nastrek.

Pri celkovom rozobrati do srobika sa lahko pouziju rozme metody lestenia pieskovanim alebo otryskavanim, ale pri metode ze mam funkcnu prevodovku a chcem ju vycistit tak co mam pouzit nie je jasne a ta zliatina dost dobre odolava vsetkym mojim pokusom, teraz ju mam ocistenu a vylestenu len tam kde som sa dostal s kefou.

Ten Taxmanov ocisteny motor je ziarivym prikladom ako vyzera pouzivany motor po vycisteni (šedý) ale co dalej???
Kto prezradí know-how ako urobit z takeho motora ziariaci kusok?

Posledna veta je ze za vsetko moze ta sprosta sol co sypu na cesty.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Wed Feb 18, 2009 4:01 pm

K LMF čistič za studena:

Liatina (blok, rozvodové kolá) ostala šedá až jemná hrdza. (pomohlo okartáčovanie) Hliníkové časti aj po dlhodobom máčaní perfektne vyčistené. Nebolo treba žiadne mechanické dočisťovanie. Vidno to na mojej hlave aj vodnej pumpe. Hĺbková korózia po soli samozrejme tam zostáva.

Ďalší nevyskúšaný tip:
Liatinové a oceľové časti aj s povrchovou koróziou sa majú pasivovať riedenou kyselinou fosforečnou. Mala by odstrániť hrdzu aj tie nepríjemné fľaky ostávajúce po wapkovaní.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

Taxman
člen RCC
Posts: 63
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:21 am
Location: Modra
Contact:

Post by Taxman » Wed Feb 18, 2009 5:15 pm

Mondrejka: no, ten motor co je na obrazku asi ostane taky aky je (popripade vyskusam tvoj postup s alu-zinkovym sprejom), to je motor ktory nebude na krasu ale na vykon. Nepotrebujem aby sa leskol, mozno to natrem len dajakou ciernou a bude... to pojde do zavodneho auta (ked sa ho dozijem)
Renault Fuego 2,0i
Renault Fuego - kasna s klietkou
Mal som vsetky modely Fuega ake sa robili, okrem TD :)

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Wed Feb 18, 2009 7:27 pm

Mario Horak wrote: Ďalší nevyskúšaný tip:
Liatinové a oceľové časti aj s povrchovou koróziou sa majú pasivovať riedenou kyselinou fosforečnou. Mala by odstrániť hrdzu aj tie nepríjemné fľaky ostávajúce po wapkovaní.
kiselinu fosforecnu by som neodporucal.. pracoval som 2 roky ako veduci na oddeleni galvaniztacie vo vacuumschcmelze horna streda.. pravdaze leptanie magnetov kde hlavna zlozka je ferrit , kobalt astat a brom tato zliatina sa nazyva vacodym , je ina ako hlinnik no skor by som odporucal dihydrofosforecnan sodny cj. kiselina fosforecna + hydroxid sodny.. pozor pri zmiesavani vznika prudka exotermicka reakcia a púri nedostatocnom ochladzovani alebo rychlom zmiesavani moze prist k zovretiu az k vybuchu..

odstranuje hrdzu , zanechava jemny biely povlak ,- fosfat ktory sa da jemne mechanicky odstranit.. inak takto chemicky osetreny hlinnik je priamo pripraveny na povrchovu upravu lakovanim
Renault 5 1,6D ex - brikety patria do kachiel ,Renault 5 1,4 i - v uzivani drahej polovičky ,osobne vozidlo
Renault 5 1,7 GTE

RCC SR na Facebooku http://www.facebook.com/group.php?v=photos&gid=251338922390#/group.php?v=info&gid=251338922390

Post Reply