Alternátor

Máte nejaký problem s autom? Napíste sem, možno vám niekto iný pomôže..

Moderators: Anarki, Majmajko, matus

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Alternátor

Post by Mario Horak » Tue Mar 17, 2009 11:28 pm

Alternátor je točivý elektrický stroj, ktorý prevádza mechanickú energiu na elektrickú. Elektrická energia sa vyrába vo forme trojfázového striedavého prúdu. Alternátory sa tiež nazývajú synchrónne elektrické stroje. Používajú sa na výrobu elektrickej energie v elektrárňach tepelných aj vodných a taktiež v automobiloch.

Ďalej už len automobilový:
Alternátor sa skladá z rotora, na ktorom je budiace vinutie pripojené uhlíkmi a statora, na ktorom je trojfázové vinutie. Ďalšou časťou je diódový usmerňovač. Sú dva požívané typy deväťdiódový (Škodovky, Žiguláky, Fiaty...) a šesťdiódový (Renaulty!!!!). Posledná časť je regulátor, ktorý môže byť externý, alebo interný.
Dve schémy zapojenia Renaulťáckeho alternátoru http://www.mario-horak.ic.cz/Elektro/al ... /6DAlt.pdf
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Tue Mar 17, 2009 11:55 pm

Regulátor má za úlohu obmedziť prúd pretekajúci budiacim vinutím tak, aby na výstupe alternátora bolo 14 V. Dal som si námahu a očistil poškodený originálny regulátor od sajrajtu, v ktorom bol zaliaty.
Image
Image
Image

Nadobudol som presvedčenie, že toto nemôže veľa vydržať, a podporuje ho aj vysoká kazivosť. :(
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Wed Mar 18, 2009 12:46 am

Ako to vlastne funguje:
Image

Po zapnutí zapaľovania (1) začne pretekať prúd cez kábel pripojený na svorku (M) do jedného uhlíka (6) budiace vinutie, druhého uhlíka (6) a na zem. Veľkosť prúdu je asi 2A. Prúd preteká aj cez kontrolku (2) a vnútorný zopnutý spínač v regulátore na zem a kontrolka svieti. Po naštartovaní sa začne vytvárať magnetické pole v alternátore a vďaka nemu sa na cievkach statora začne generovať striedavý prúd, ktorý preteká cez všetkých 6 diód a tým sa usmerňuje. Keď sa na výstupe dosiahne 12V vnútorný spínač v regulátore sa rozpojí a kontrolka zhasne. Keď napätie dosiahne 14-15V Regulátor začne obmedzovať pretekanie prúdu na uhlík (6) budiaceho vinutia, tak aby napätie viac nestúpalo. Pokiaľ je odber prúdu v únosných medziach alternátora a diód, tak to funguje dobre. Pokiaľ by došlo k prúdovému preťaženiu, tak najprv začne klesať napätie na výstupe, napriek tomu, že je regulátor naplno otvorený. Ak je pokles napätia výrazný, s najväčšou pravdepodobnosťou to neprežijú niektoré diódy. Alternátor je potrebné mať trvale pripojený na baterku, ktorá filtruje napäťové špičky. Funkcia regulátora je veľmi dôležitá, aby svojou funkciou nevyrábal napäťové špičky, ktoré baterka nie je schopná odfiltrovať. Podľa môjho názoru, práve tu je problém s citlivými súčiastkami, ako sme rozoberali pri životnosti vysokosvietivých led.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Thu Mar 19, 2009 7:58 am

Aby sa to trocha skompletovalo tak sem davam moje prispevky aby tema bola rozsirena aj na pripadne alternativne alternatorove regulacie

regulácia je výhodnejsia pomocou polovodicoveho reglera je menej nachylny na poruchy.

predavaju aj tzv. univerzal podla toho aky mas alternator vid:

tu je polovodicovy:
http://www.avonet.cz/rema/regulatory_napeti.htm
Image

alebo nieco co vyzera sofistikovanejsie

http://www.cdl.sk/?cmd=2&show=1
Image

Image


Teraz k praktickej casti:
na zaciatok treba povedat ze musi ist z baterky taky hrubsi kabel priamo na alternator na kontakt B+ (resp, ten najhrubsi kontakt zvycajne skrutka M6)

a zapojenie reglera napr CDL:

B- - je kostra, treba ukostriť
54 - je +12V po zapnutí klúčika do polohy kontroliek
D+ - kontakt budiaceho obvodu ktory je zvycajne pred usmernovacimi diodami takze to bude niekde na statore
DF - kontakt budiaceho obvodu alternatora, zvyčajne cez uhliky. (jeden je pripojeny na regulator druhy na kostru, ten na kostre vacsinou je ukostreny vo vnutri a tak je tam len jeden kontakt na ktory sa to pripojit)
POZOR: budiace vinutie musí byť zapojená medzi vývody DF a D+

Netreba si s tym az tak lamat hlavu, proste podmienka je spravne zapojit B- a 54 a tie zvysne dva kable pripoj ako chces a ked to nebude dobijat tak ich vymen a musi to ist. (nestane sa nic ak to bude naopak len to nebude regulovat, ak sa to nasledne prehodi tak to zacne fungovat ako má - toto je overený fakt z praxe)

Ak pouzijete regulator CDL tak Vam zostane kabel ktory je v Renaultoch zvlast na kontrolu dobijania treba ho napojiť na svorku D+, je to alternativne zapojenie ale funguje to.

este pripajam jeden obrazok ktory to vysvetluje z inej strany:
k tomuto pisem ze obdlznik usmernovac, je "diodivy mostik" ktory je v alternatore zabudovany. Kazdy "diodivy mostik" v alternatore ma 3 vstupy z 3-fazove vinutia a dva kontakty na pripojenie baterie a budenia a samozrejme je ukostreny.

Image
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Thu Mar 19, 2009 7:11 pm

Maťo prosím oprav schemu 9 diódového usmerňovača na obrazku. 3 diódy medzi statorovými cievkami a vývodom D+(R) majú byť otočené opačne.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Thu Mar 19, 2009 7:17 pm

Návod na zmeranie regulátoru:
1. Medzi svorky DF a B- pripojiť 5W žiarovku.
2. Medzi svorky D a B- pripojiť zdroj s nastaviteľným napätím a nastaviť 12V
3. Žiarovka má svietiť.
4. Postupne zvyšovať na zdroji napätie a okolo 14V by mala žiarovka zhasnúť (pokiaľ je regulátor spínací), alebo postupne slabnúť (pokiaľ regulátor reguluje kontinuálne)

Keďže regulátor je k 9 diódovému altíku, má aj svorku 15/54. (dodatočné nabudenie), ktorá je spojená so svorkou D cez výkonový odpor. Pre Renaulťácky 6 diódový altík je potrebné pripojiť len jednu z nich. V princípe je jedno ktorú, ale je dobré to vyskúšať, zmerať reguláciu a zvoliť lepšiu alternatívu.

Svorky DF -budenie alternátora a B- -zem neslobodno pomýliť.

Problém je iba s kontrolkou dobíjania.

Doporučujem medzi svorkami DF na regulátore a M (faston) na alternátore iba jediný prepojovací kábel. Všetky ostatné odpojiť lebo môžu kaziť reguláciu.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Fri Mar 20, 2009 9:02 am

Mario Horak wrote:Maťo prosím oprav schemu 9 diódového usmerňovača na obrazku. 3 diódy medzi statorovými cievkami a vývodom D+(R) majú byť otočené opačne.
nedá sa to je IMG link ale asi to stiahnem opravim a zavesim na imageshack
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
matus
člen RCC
Posts: 2091
Joined: Wed Mar 09, 2005 7:43 pm
Contact:

toto

Post by matus » Fri Mar 20, 2009 9:12 am

Problém je iba s kontrolkou dobíjania.
No normalne kontrolka funguje na rozdiely potencialov. T.j. na jednej strane je napojena na + a na druhej na vystup z altika. T.j. ked poklesne vystupne napatie na alternatore, alebo sa altik zastavi uzemni sa cez diody altiku. Ked je potencial na oboch stranach kontrolky rovnaky, vtedy ked altik dobija spravne, nebude svietit.
Otazka je kam to pripojit na altik. U 9 diodoveho je to viacmenej jasne, ale u 6 diodoveho? Asi preto je na renaultoch merak a nie kontrolka :D
Image
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Fri Mar 20, 2009 9:47 am

Matus, ako som pisal da sa to zapojit na svorku D+ (alternativne zapojenie, ale funkcne) druhy koniec ziarovky na +12V (najlepsie z klucika poloha 1.)
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
matus
člen RCC
Posts: 2091
Joined: Wed Mar 09, 2005 7:43 pm
Contact:

toto

Post by matus » Fri Mar 20, 2009 11:18 am

No ale potom to bude kontrolka budenia a nie dobijania :) Nie?
Image
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Fri Mar 20, 2009 11:43 am

Ano (vsak preto pisem ze alternativa) ale to je skoro to iste a funguje to podobne Majmajkovi som to tak zapojil a je to OK.

prakticka poznamka , vsak ked sa alternator nebudí tak ani nedobíja

skusenost z praxe, ak by sme motor mali vo vysokych otackach moze sa stat ze ziarovka bude poblikavat. Ale pri celodenom svieteni to nehrozi.

Ja som to mal tak zapojene na R5 ked som menil alternator za iny typ tak som tiez spravil takto a nijak som si nevsimol ze by to fungovalo divne, na R5 tke vsak elektriku stale taha el.cerpadlo paliva a tak to nepoblikovalo.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Fri Mar 20, 2009 10:45 pm

U deväť diódového altíka funguje kontrolka takto:
Po zapnutí zapaľovania prechádza prúd cez kontolku do regulátora a cez otvorený tranzistor v regulátore na svorku DF, potom cez budiace vinutie na zem. Kontrolka svieti. Po roztočení alternátora sa vygeneruje napätie na všetkých vetvách, čiže aj na vetve, ktorá je určená na budenie. Na kontrolke je vtedy + 12V na oboch stranách a zhasne.

U 6 diódového usmerňovača vetva na budenie chýba a nemá čo spôsobiť aby kontrolka zhasla. Jednou z možností je pridanie relátka, tak ako je to nakreslené na Maťovom dolnejšom obrázku. Tam po zapnutí zapaľovania Prechádza prúd cez kontrolku a zopnuté kontakty relátka na zem. Vinutie relátka je napojené na zem a statorovú cievku. Keď sa na statore začne generovať striedavý prúd, tak relátko pritiahne kotvu a kontakty ku kontrolnej žiarovke rozpojí.
Ďalšia možnosť je merací prístroj, alebo jeho obdoba so žiarovkou. To je odpor a nejaká dvojitá zenerka, ktorá spôsobí, že do 12V prepúšťa a kontrolka svieti a nad 12V sa zablokuje a kontrolka zhasne. Takéto niečo bude aj vo Štefanovi.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
matus
člen RCC
Posts: 2091
Joined: Wed Mar 09, 2005 7:43 pm
Contact:

toto

Post by matus » Sun Mar 22, 2009 11:01 am

prakticka poznamka , vsak ked sa alternator nebudí tak ani nedobíja
No ale kludne moze byt situacia, ze regler budi ako o zivot, lebo je pokles napatia lebo altik zle/slabo dobija. Tym padom altik nedobija, ale kontrolka nesvieti!!
Image
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Tue Mar 24, 2009 12:45 pm

Preto odporucam mat ten voltmeter
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
R4CV
člen RCC
Posts: 418
Joined: Sun Dec 09, 2007 9:08 pm
Location: Topoľčany
Contact:

Post by R4CV » Tue Mar 24, 2009 10:03 pm

Prečo je poistka vo vetve budenia? Myslím, že originál sa tam nedáva.
Nerušiť!!! K L O N U J E M

Post Reply