Motorove oleje
Moderators: Anarki, Majmajko, matus
Urcite nerobim svoje auto len na kludne jazdenie, bude na zabavu..
Cize dostane aj zabrat, ale v zime jazdit uz nebude a studeny motor ja zasadne netocim ani v lete..
Pre mna je zle ze o motore ktory mam v aute neviem vlastne nic takze az pouzivanim sa ukaze v akom je stave.
Je tu prezentovanych vela osobnych nazorov a skusenosti a ozaj je to tema kde by sme mali asi vzdy co preberat.
Za informacie ktore som potreboval dakujem
Cize dostane aj zabrat, ale v zime jazdit uz nebude a studeny motor ja zasadne netocim ani v lete..
Pre mna je zle ze o motore ktory mam v aute neviem vlastne nic takze az pouzivanim sa ukaze v akom je stave.
Je tu prezentovanych vela osobnych nazorov a skusenosti a ozaj je to tema kde by sme mali asi vzdy co preberat.
Za informacie ktore som potreboval dakujem
Renault 5 GTX 1.7i, 1990, Project GTX-E
Renault 19 Cabrio 1.8i, 1995
Renault 5 TL 1.4 - Žebro na ND
Renault Clio 1.2 16V, 2002 - UNICYKEL
EX - R5 TL 1.1, 1989 - predané
EX - R5 GTE, R5 GTT - DDO
Ford Mondeo Turnier Ghia Durashift 2,0TDCi:( - DAILY CAR
Renault 19 Cabrio 1.8i, 1995
Renault 5 TL 1.4 - Žebro na ND
Renault Clio 1.2 16V, 2002 - UNICYKEL
EX - R5 TL 1.1, 1989 - predané
EX - R5 GTE, R5 GTT - DDO
Ford Mondeo Turnier Ghia Durashift 2,0TDCi:( - DAILY CAR
olej=?
Páni,som názoru,že tolké množstvo názorov si vyžaduje aj toľké množstvo typov vyrábaných olejov, a každý motor je po čase v inej kondícií-stave,ak to nevycíti sám majiteľ auta ,tak potom je to len o dobrej rade, baviť sa o oleji -to je ako o žene na celý život,pretože ani ten motor nebude navždy funkčný.
R-25 Baccara V6
toto
hmm, no zaujimave..
Na jednej strane by som chcel vidiet nezavisly technicky posudok takeho motora co ma nabehanych 100-150tis na jeden olej, ci naozaj nedochadza k nadmernemu opotrebovaniu na strane druhej.. Chlapik je poisteny vo velkej poistovni proti skodam vzniknutym nadmernym opotrebenim.
Pamata si niekto to Tico co chodilo mailom a dokonca aj tu na fore sa to objavilo. Malo nabehanych nejakych 200-30t0is km na jednu napln a olej sa zmenil na vazelinu.. tak neviem.
Znamenalo by to ze olejarsky priemysel je schopny vyrobit olej, ktory si udrzi mazacie schopnosti povedzme na vzdy, len z ekonomickych dovodov predavaju nekvalitnejsi.
Myslim ale ze z naseho pohladu mozeme len spekulovat, alebo sa spolahnut na nazory odbornikov a "odbornikov".
Na jednej strane by som chcel vidiet nezavisly technicky posudok takeho motora co ma nabehanych 100-150tis na jeden olej, ci naozaj nedochadza k nadmernemu opotrebovaniu na strane druhej.. Chlapik je poisteny vo velkej poistovni proti skodam vzniknutym nadmernym opotrebenim.
Pamata si niekto to Tico co chodilo mailom a dokonca aj tu na fore sa to objavilo. Malo nabehanych nejakych 200-30t0is km na jednu napln a olej sa zmenil na vazelinu.. tak neviem.
Znamenalo by to ze olejarsky priemysel je schopny vyrobit olej, ktory si udrzi mazacie schopnosti povedzme na vzdy, len z ekonomickych dovodov predavaju nekvalitnejsi.
Myslim ale ze z naseho pohladu mozeme len spekulovat, alebo sa spolahnut na nazory odbornikov a "odbornikov".
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
Ako mozem potvdit tak olej sa vhodnym sposobom da udrziavat vo "forme" cele roky, v niektorych turbinach mame ten isty olej aj 16 rokov a len prechadza takym zariadenim co ho čisti, filtruje a zbavuje nevhodnych prisad. Ak by bolo taketo zariadenie priamo v aute tak olej by sa nemusel menit nikdy. A este k tomu su firmy co zo stareho oleja spravia zase novy, proste keby sa tam v motore do toho nesral ten karbon a nebol by pristup kyslika tak by to bolo idealne.
Tato metoda je vsak vhodna len pre zariadenia ktore maju obsah oleja viac ako 200 litrov pretoze inak sa neoplati mat filtracne zariadenie.
Napriklad lodne motory ako aj tie nase turbiny mavaju tento system a olej sa tam nemeni.(maximalne dolieva)
Realita je vsak ina v aute je papierovy filter na necistoty a takze olej v aute nie je inak chraneny a preto ho musime menit, resp. je to vhodne.
Ale niektore auta maju taku spotrebu oleja ze vymena vlastne nie je nutna pretoze ak auto zere 0,7 L na 1000 km tak za tych 15 000 zozerie 10,5 litra oleja - (toto je oficialny udaj na motore 1,9 D pouzivany napr v Skoda Felicia) pravdepodobne staci menit filtre.
Tato metoda je vsak vhodna len pre zariadenia ktore maju obsah oleja viac ako 200 litrov pretoze inak sa neoplati mat filtracne zariadenie.
Napriklad lodne motory ako aj tie nase turbiny mavaju tento system a olej sa tam nemeni.(maximalne dolieva)
Realita je vsak ina v aute je papierovy filter na necistoty a takze olej v aute nie je inak chraneny a preto ho musime menit, resp. je to vhodne.
Ale niektore auta maju taku spotrebu oleja ze vymena vlastne nie je nutna pretoze ak auto zere 0,7 L na 1000 km tak za tych 15 000 zozerie 10,5 litra oleja - (toto je oficialny udaj na motore 1,9 D pouzivany napr v Skoda Felicia) pravdepodobne staci menit filtre.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.
Väčší nezmysel som nevidel Ani pri sebelepšom zaobchádzaní s autom nedokáže žiadny olej najazdiť 100.000 km a byť stále použiteľný t.j. vytvárať optimálny olejový film v namáhaných častiach motora.
-olej na seba viaže vlhkosť a tým sa znehodnocuje
-žiadne piestne krúžky nie sú tak tesné aby neprepustily časť výfukových nečistôt do oleja
-teplotami ktoré vznikajú v spaľovacom priestore motora oleja takisto nenaberá naživotnosti.
-čo olejový filter ten jetakisto večný Nikto ho nespomenul až nakonci horal so snežným strojom.
Všetci si myslia ako servisy zarábajú na oleji a jeho výmene, pritom intervaly výmeny olejov sa zaviedli ešte v čacoch keď si ho každý mohol meniť doma Je to celé postavené na hlavu, z jedného nazy vetešníka sa stal najmúdrejší tribológ ktorý vie, že oleje sú skoro večné hm. Len ja som bol svedkom rozboru oleja ktorý po 35 tisíc km bol K.O. a bolo to hlavne počuť na motore, rozbor nám to len potvrdil. Nejednalo sa pritom o žiadny starý motor ale jeden z najväčších držiakov Renaultu 2,2i J7T
-olej na seba viaže vlhkosť a tým sa znehodnocuje
-žiadne piestne krúžky nie sú tak tesné aby neprepustily časť výfukových nečistôt do oleja
-teplotami ktoré vznikajú v spaľovacom priestore motora oleja takisto nenaberá naživotnosti.
-čo olejový filter ten jetakisto večný Nikto ho nespomenul až nakonci horal so snežným strojom.
Všetci si myslia ako servisy zarábajú na oleji a jeho výmene, pritom intervaly výmeny olejov sa zaviedli ešte v čacoch keď si ho každý mohol meniť doma Je to celé postavené na hlavu, z jedného nazy vetešníka sa stal najmúdrejší tribológ ktorý vie, že oleje sú skoro večné hm. Len ja som bol svedkom rozboru oleja ktorý po 35 tisíc km bol K.O. a bolo to hlavne počuť na motore, rozbor nám to len potvrdil. Nejednalo sa pritom o žiadny starý motor ale jeden z najväčších držiakov Renaultu 2,2i J7T
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
Mám prekvapujúce výsledky s používaním prímesí do motorových olejov-teda lubrifikátormy,v posledných 2rokoch som odskúšal mimo iných aj Militec K2 viac krát na roznych renaultoch s motormy J7T,Z7W,A2M,C1E...,pomalšie sa sfarbuje olej po prejdení cca5.000km,kedy už začína bežne tmavnúť olej 10W40,u Z7W mám 7.800km a zhodný olej ako pri poslednej výmene má v cca rovnakom období svetlejšiu farbu a aj zvuk z motora je kľudný/viac ako 2roky má náplň v motore/prímes som použil aj preto,lebo mi v zime 2008 pukla hadica chladenia a bol som nútený pokračovať v jazde...,motor bol potom istú dobu hlučnejší,postupne sa to ustálilo na lepšiu úroveň-nie však úplne ako predtým,ale i tak to bola pre mňa istá výhra, viete ja sa s motormy od Renaultu veľmi nemazlím-lebo veľa vydržia-hlavne tie staršie OHV,OHC,a tak si na ne niekedy aj viacej dovolím,viď aj moja R-18 GTS 1647cc-jazdila prakticky bez vody celú zimu 2009,tiekla vodná pumpa,motor zvonil,pumpa sa neskor zohnala a motor jazdí bez spotreby oleja a tvári sa akoby sa nič nestalo,bola mimo toho nutná výmena tesnenia pod hlavou válcou-bez zásahu a opravy hlavy-čo ma prekvapilo?A o J7T sa už zmieňovať hádam nemusím-je to nezmar...S poškodeným chladičom po búračke som chodil na kúpalisko v r.1997-8? R-Trafic 2.1D poškodený chladič-celá zima r.2006-7,dodnes ide no s už vymeneným chladičom,olej sa nestráca,len trošku zmenil zvuk.No nakoniec dodám,že nie všetko asi rieši vysoko kvalitný olej,lubrifikátory sú niekde ďalej v efektivite, vlastne aj mám pocit,že som ušetril na nákladných opravách.
R-25 Baccara V6
Vždy je to otázka ceny Pokiaľ si človek vie zohnať olej za výrazne nižšiu cenu než stojí nový tak je lepšie olej zavčasu vymeniť s filtrom aj všetkými časticami ktoré sa tam nazhromaždily.
Ak kupuje olej za drahé peniaze tak vtedy majú prídavné aditíva zmysel a dokážu ušetriť nemalé investície. Aj tak by som doporučoval raz ročne olej vypustiť, prefiltrovať (napr. cez filtračný papier) a naliať späť. Takto ošetrovaný olej dokáže v obyčajnom aute najazdiť podstatne viac ako sú predpísané hodnoty. Ale o ponechaní oleja v aute 100 a viac tisíc km bez vypustenia nemôže byť ani reči.
Ak kupuje olej za drahé peniaze tak vtedy majú prídavné aditíva zmysel a dokážu ušetriť nemalé investície. Aj tak by som doporučoval raz ročne olej vypustiť, prefiltrovať (napr. cez filtračný papier) a naliať späť. Takto ošetrovaný olej dokáže v obyčajnom aute najazdiť podstatne viac ako sú predpísané hodnoty. Ale o ponechaní oleja v aute 100 a viac tisíc km bez vypustenia nemôže byť ani reči.
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
toto
Uz sa stalo, ale odvahu na to asi nebude matAlex wrote:matus, posun to video otcovi nech vyskusa
Predseda OZ Renault Classic Club
Renault R8 1130 (1964) -+- R8 1130 (1965) -+- R8 1132 (1967) -+- BMW 528iA (1997) -+- Jawa 50 Pionier (1971)
Pravopis je pre ľudí čo majú príliš veľa času!
Niekedy sa stane,že ak máte viacej áut,a stoja dlhšie ,že sa na niektorom surne potrebujete odviesť,alebo ho užívať krátku dobu-to je hlavne moj prípad,každý verí tomu čo má odskúšané-a ja verím svojej praxy a vyskúšaným postupom-myslým,že to nemusí byť ani do smiechu,/tý čo ma poznajú nemajú dovod sa zo mňa smiať/,treba sa ku mne príjsť pozrieť a prekontrolovať stav motorov a maziva..., mám tu cca 40 Renaultov!
R-25 Baccara V6
Re: Motorove oleje
Do tejto témy píšem presunuté príspevky z témy Oleje v sekcii Predaj.
Odpoveď na Geminiho otázku aký olej naliať do motora R5 Alpine Turbo.
Nalej tam kvalitný olej vhodný pre prepĺňané vysoko zaťažované motory. Čím nižšia hodnota xW tým skôr sa dostane olej na požadované miesta, skôr vytvorí dostatočný mazací film a samozrejme skôr zredne.
Zníži sa tým opotrebenie pri studených štartoch a skráti sa čas potrebný na zahriatie motora pred športovou jazdou. Renault po novom dokonca doporučuje pre GTT Elf Excellium LDX 5W40 Myslím, že taký a podobný olej (spĺňajúci rovnaké normy) môže bez problémov ísť aj do tvojho trhača asfaltu.
http://www.renaultclub.cz/doporucene_ol ... nault.html
Moje zdôvodnenie prečo používam "moderný olej" namiesto poctivého minerálu
Ja jazdím autom každý deň a preto som vďačný za olej ktorý menej trápi motor pri studenom štarte a vďaka ktorému sa menej opotrebuje aj vo chvíľach keď zatlačím plynový pedál na podlahu.
Naše autá sú zo starej doby no my sa s nimi nachádzame v modernej uponáhľanej dobe, dnes v zime asi nikto nenaštartuje auto a nenechá ho 15 minút na voľnobehu ako sa to robilo kedysi
Je moderná doba a aspoň čo sa týka náplní s ňou budem kráčať. Dnes sa už nevyrába ani trochu kvalitná 15W40 pretože sa to neoplatí, za dhvíľu už nebude kvalitnej 10W40 atď. Ak má niekto chuť živiť motor málo aditivovaným resp neaditivovaným olejom, nech sa páči. Simeringy, guferá a tesnenia sa Vám odvďačia svojim odchodom do dôchodku.
Moja odpoveď pre:
-Alexa na tému môže moderný olej uškodiť starému autu.
-Geminiho na tému olejového čerpadla v Alpine Turbo
-Majmajka na vysvetlenie tvrdenia o zníženej kvalite olejov pre staršie vozidlá.
Alex - K tvojmu článku - Ja lejem do komplet zgenerálkovaného motora olej ktorý predpisuje výrobca (dal som vám tu aj odkaz) najazdil som už cez 30 tisíc km a všetko je v najlepšom poriadku. Navyše raz za rok dva zájdem so vzorkou oleja za tribológom a ten mi potvrdí či je opotrebenie motora väčšie alebo menšie. Zatiaľ počúvam to isté, hýčkaný motor vo veľmi dobrom technickom stave. Základ motora R8 a R5GTT je vo veľkej miere rovnaký keďže má GTT motor väčšie vôle kvôli prepĺňaniu.
Pokiaľ niekto naleje kvalitný olej do zakarbónovaného a údržbou zanedbaného motora tak ho môže odpísať. To isté platí keď niekto naleje kvalitný olej do motora čo má veľa odjazdené, čerpadlo neudrží potrebný tlak oleja a olej skôr vytečie resp ho spáli motor. V žiadnom inom prípade nemôže kvalitný olej ublížiť zachovalému motoru. Ak neberiem extrémy (Ford Model T vs 5W40).
Geminy - Pokiaľ viem tak sa to AT motorov montovali tie isté čerpadlá čo do GTT Phase 1 čiže dve rovnaké ozubené kolečká vedľa seba. Tento systém som používal pred GO a mal som tlak oleja pod 3 bar (merané v servise, môj ukazovateľ mi vtedy blbol). Pomocou 0,8 mm podložky som posunul hranicu obmedzovača tlaku oleja tak aby v záťaži bol tlak vyšší. Po G.O. som použil staré čerpadlo GTT Phase 2. Systém ozubené kolečko v ktorom sa nachádza druhé ozubené kolečko. Tlak oleja stúpol na 3,5 baru. Nebol som spokojný a kúpil repasačnú sadu olejového čerpadla z Reichhardu. Tlak oleja stúpol na hodnotu 4,5 baru a aj kontrolka mazania začala skôr zhasínať. Všetky hodnoty boli merané v lete poctivým mechanickým tlakomerom pri teplotách oleja 80 stupňov a viac. Merané to bolo v režime zvýšený voľnobeh (1500-2000 rpm) Použitý olej Shell Helix Ultra 5W40.
Majmajko - Od chalanov ktorý riešia podobné problémy ako majitelia R8 akurát na vozoch Š 1000,F Taunus, VW Beetle a pod. Nezávisle na sebe mi potvrdili že buď prechádzajú na polosyntetiku alebo si kupujú oleje z dovozu (najčastejšie sa skloňoval Castrol z USA - úplne iný Olej než EU Castrol. To isté sa hovorí aj o olejoch BP. Údajne im to potvrdil tribológ keď sa začali z roka na rok zhoršovať vzorky. Tono ktorý bol s R25 na zraze teraz kúpil BMW a riešil podobnú otázku (vyslovene nechcel 5W40) a dostal sa k podobným záverom s tým rozdielom že dokonca kvalitná dobre aditivovaná 10W40 už nie je. Tiež si po ňu pravdepodobne pôjde do Kolína alebo objedná cez Ebay. Doteraz ma táto otázka nezaujímala ale pri najbližšej návšteve tribológa s ním na tú tému asi hodím reč. V podstate to dáva logiku, áut čo jazdia na 15W40 je vďaka vlnám šrotovného u nás aj v EU ako šafránu, výrobcovia olejov nemajú dopyt tak vyrábajú už len v malom a tak aby sa im to oplatilo t.j. menej kvalitný základ, menej aditív a pod. Posledná veta je len môj názor, neviem si ináč vysvetliť zhoršenie kvality starších olejov.
Odpoveď na Geminiho otázku aký olej naliať do motora R5 Alpine Turbo.
Nalej tam kvalitný olej vhodný pre prepĺňané vysoko zaťažované motory. Čím nižšia hodnota xW tým skôr sa dostane olej na požadované miesta, skôr vytvorí dostatočný mazací film a samozrejme skôr zredne.
Zníži sa tým opotrebenie pri studených štartoch a skráti sa čas potrebný na zahriatie motora pred športovou jazdou. Renault po novom dokonca doporučuje pre GTT Elf Excellium LDX 5W40 Myslím, že taký a podobný olej (spĺňajúci rovnaké normy) môže bez problémov ísť aj do tvojho trhača asfaltu.
http://www.renaultclub.cz/doporucene_ol ... nault.html
Moje zdôvodnenie prečo používam "moderný olej" namiesto poctivého minerálu
Ja jazdím autom každý deň a preto som vďačný za olej ktorý menej trápi motor pri studenom štarte a vďaka ktorému sa menej opotrebuje aj vo chvíľach keď zatlačím plynový pedál na podlahu.
Naše autá sú zo starej doby no my sa s nimi nachádzame v modernej uponáhľanej dobe, dnes v zime asi nikto nenaštartuje auto a nenechá ho 15 minút na voľnobehu ako sa to robilo kedysi
Je moderná doba a aspoň čo sa týka náplní s ňou budem kráčať. Dnes sa už nevyrába ani trochu kvalitná 15W40 pretože sa to neoplatí, za dhvíľu už nebude kvalitnej 10W40 atď. Ak má niekto chuť živiť motor málo aditivovaným resp neaditivovaným olejom, nech sa páči. Simeringy, guferá a tesnenia sa Vám odvďačia svojim odchodom do dôchodku.
Moja odpoveď pre:
-Alexa na tému môže moderný olej uškodiť starému autu.
-Geminiho na tému olejového čerpadla v Alpine Turbo
-Majmajka na vysvetlenie tvrdenia o zníženej kvalite olejov pre staršie vozidlá.
Alex - K tvojmu článku - Ja lejem do komplet zgenerálkovaného motora olej ktorý predpisuje výrobca (dal som vám tu aj odkaz) najazdil som už cez 30 tisíc km a všetko je v najlepšom poriadku. Navyše raz za rok dva zájdem so vzorkou oleja za tribológom a ten mi potvrdí či je opotrebenie motora väčšie alebo menšie. Zatiaľ počúvam to isté, hýčkaný motor vo veľmi dobrom technickom stave. Základ motora R8 a R5GTT je vo veľkej miere rovnaký keďže má GTT motor väčšie vôle kvôli prepĺňaniu.
Pokiaľ niekto naleje kvalitný olej do zakarbónovaného a údržbou zanedbaného motora tak ho môže odpísať. To isté platí keď niekto naleje kvalitný olej do motora čo má veľa odjazdené, čerpadlo neudrží potrebný tlak oleja a olej skôr vytečie resp ho spáli motor. V žiadnom inom prípade nemôže kvalitný olej ublížiť zachovalému motoru. Ak neberiem extrémy (Ford Model T vs 5W40).
Geminy - Pokiaľ viem tak sa to AT motorov montovali tie isté čerpadlá čo do GTT Phase 1 čiže dve rovnaké ozubené kolečká vedľa seba. Tento systém som používal pred GO a mal som tlak oleja pod 3 bar (merané v servise, môj ukazovateľ mi vtedy blbol). Pomocou 0,8 mm podložky som posunul hranicu obmedzovača tlaku oleja tak aby v záťaži bol tlak vyšší. Po G.O. som použil staré čerpadlo GTT Phase 2. Systém ozubené kolečko v ktorom sa nachádza druhé ozubené kolečko. Tlak oleja stúpol na 3,5 baru. Nebol som spokojný a kúpil repasačnú sadu olejového čerpadla z Reichhardu. Tlak oleja stúpol na hodnotu 4,5 baru a aj kontrolka mazania začala skôr zhasínať. Všetky hodnoty boli merané v lete poctivým mechanickým tlakomerom pri teplotách oleja 80 stupňov a viac. Merané to bolo v režime zvýšený voľnobeh (1500-2000 rpm) Použitý olej Shell Helix Ultra 5W40.
Majmajko - Od chalanov ktorý riešia podobné problémy ako majitelia R8 akurát na vozoch Š 1000,F Taunus, VW Beetle a pod. Nezávisle na sebe mi potvrdili že buď prechádzajú na polosyntetiku alebo si kupujú oleje z dovozu (najčastejšie sa skloňoval Castrol z USA - úplne iný Olej než EU Castrol. To isté sa hovorí aj o olejoch BP. Údajne im to potvrdil tribológ keď sa začali z roka na rok zhoršovať vzorky. Tono ktorý bol s R25 na zraze teraz kúpil BMW a riešil podobnú otázku (vyslovene nechcel 5W40) a dostal sa k podobným záverom s tým rozdielom že dokonca kvalitná dobre aditivovaná 10W40 už nie je. Tiež si po ňu pravdepodobne pôjde do Kolína alebo objedná cez Ebay. Doteraz ma táto otázka nezaujímala ale pri najbližšej návšteve tribológa s ním na tú tému asi hodím reč. V podstate to dáva logiku, áut čo jazdia na 15W40 je vďaka vlnám šrotovného u nás aj v EU ako šafránu, výrobcovia olejov nemajú dopyt tak vyrábajú už len v malom a tak aby sa im to oplatilo t.j. menej kvalitný základ, menej aditív a pod. Posledná veta je len môj názor, neviem si ináč vysvetliť zhoršenie kvality starších olejov.
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]