Page 1 of 5

Motorove oleje

Posted: Fri Apr 02, 2010 11:33 pm
by MiKo
Caute.

Pri ´hrabani´ sa v olejoch som okrem viskozitnej triedy (napr: 10W40 alebo 5W40) nasiel aj udaj viskozitnej urovne (napr: API SD/CB alebo API SL/CF, ACEA A3-02, B3-98 TüV).

Viete niekto vysvetlit co to znamena a aky olej podla tychto udajov vlastne pouzit?

Pre tych co nevedia mam 1.7i GTE :D

Ale myslim ze by to pomohlo aj ostatnym..

Posted: Sat Apr 03, 2010 8:00 am
by Mondrejka
Myslim si ze olej s vyssou odolnostou je vzdy chodnejsi ako minimum.

tu je kratky clanok:

Návod pre vlastníka automobilu obsahuje informácie, aký typ motorového oleja treba použiť. Typy olejov sa špecifikujú podľa nasledujúcich parametrov:

Viskozita

SAE (napr. SAE 5W-40) určuje, aký hustý je olej alebo aká je jeho viskozitná trieda. Čím vyššia je klasifikácia SAE oleja, tým vyššia je jeho viskozita pri 100°C. Viskozita pri 100°C je meradlom prípustného zaťaženia oleja, resp. jeho schopnosti chrániť motor počas prevádzky, zatiaľ čo viskozita pri nízkych teplotách (číslo W, W = winter - zima) charakterizuje vlastnosti oleja pri nízkych teplotách. SAE 5W-40 je multiviskozitný olej, čo znamená, že zabezpečuje dobré štartovanie pri nízkych teplotách a súčasne udržiava mazací film pri vysokých teplotách motora.

Trieda

API (American Petroleum Institute) je americký systém klasifikácie, ktorý označuje úroveň kvality oleja. Systém je rozdelený na dve skupiny: jedna pre benzínové motory, označovaná písmenom S (SA až SM), a druhá pre vznetové motory, označovaná písmenom C (CA až CI-4). Druhé písmeno označuje úroveň triedy. Čím je toto písmeno ďalej v abecede, tým vyšším požiadavkám olej vyhovuje.

ACEA (Európska organizácia výrobcov automobilov). Európsky klasifikačný systém, ktorý tiež označuje úroveň triedy motorového oleja. Tento systém je rozdelený na tri skupiny: jednu pre benzínové a ľahké vznetové motory s označením A/B (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5). Druhú novú pre motory s pomôckami na následné ošettrenie C (C1, C2, C3), a jednu pre ťažšie vznetové motory s označením E (E2, E4, E6, E7).

ACEA A1/B1 a A5/B5 pokrýva tiež požiadavky na vlastnosti charakterizujúce úspory paliva. Znamená to, že systém ACEA neoznačuje dôsledne vyššiu kvalita vyššími ukazovateľmi.

Dôležité je uvedomiť si, že intervaly výmeny olej uvádzané výrobcami automobilov sú iba orientačné hodnoty platné za priaznivých jazdných podmienok. Medzi nepriaznivé jazdné podmienky môžeme zaradiť:

* jazda na vzdialenosť kratšiu ako 10 km,
* teploty pod 5°C,
* nadmerný podiel jazdy v dopravných zápchach a voľnobeh,
* vysoké teploty motora, napr. pri jazde s karavanom alebo s iným prívesom.

V Škandinávii ľudia často jazdia na krátke vzdialenosti v chladnom, vlhkom počasí. Práve to sú prevádzkové podmienky, ktoré trvale a negatívne vplývajú na mazacie a ochranné vlastnosti. Preto je dobrým pravidlom vymieňať olej najmenej dvakrát do roka,- na jar a na jeseň.

Zdroj: statoil.com (09/2007)

a tu je nieco z wikiny a tam si mozes precitat dost:

http://sk.wikipedia.org/wiki/Motorový_olej

Posted: Sat Apr 03, 2010 9:56 pm
by MiKo
Aky olej sa daval z vyroby do GTE?

Posted: Sat Apr 03, 2010 11:00 pm
by Anarki
Nechci vedieť :)

Vzhľadom k možnostiam tej doby to bola 15W40 prinajlepšom 10W40.
Do GTE v dobrom technickom stave (tesné krúžky aj simeringy) by som ja osobne nič horšie ako 5W40 nedal :idea:

To je štandard súčasnej rýchlej doby a olej ktorý tomu motoru môže pomôcť dožiť sa viacej km než bolo plánované vo fabrike.Zvlášť pri jazde s plynovým pedálom na podlahe. :wink:

Posted: Sun Apr 04, 2010 10:52 am
by jozo-ke
tiež som dával plnú syntu a fungovalo tak ako malo :wink:

Posted: Sun Apr 04, 2010 3:32 pm
by MiKo
Lenze ja neviem co v tom motore bolo naliate ked som ho kupil a teda neviem co tam dat..

Chcel som Valvoline Max Life 10W40..

Pouzivam ho v Nissane ale 5W40 a som spokojny.

Plnu by som dal az po GO ak sa k nej niekedy financne dopracujem..

To auto nebude robit ani 5000km rocne..

Posted: Sun Apr 04, 2010 5:05 pm
by jozo-ke
Nevadí ak nevieš čo tam bolo,je nejaký prípravok na prečistenie motora,ak chceš dať iný olej.Potom naleješ nový olej,pobeháš nejaké tie km a vymeníš.Tak znovu nový,obdobne ako keď sa to robí pri GO motora.

Posted: Sun Apr 04, 2010 8:58 pm
by MiKo
Lenze plna syntetika ma aditiva ktore rozpustaju usadeniny a nechcem upchat kanaly..

Keby sa casom s lepsim olejom nejake uvolnili..

Posted: Mon Apr 05, 2010 10:17 am
by Anarki
Ak dodržíš postup od Joza tak nemáš čo pokaziť. Mimochodom všetky nové polosyntetické aj minerálne oleje už sú technologicky oveľa ďalej ako "staré" oleje s ktorými to auto začínalo takže je naozaj šumafuk či tam dáš 15W40 alebo 5W40 ak náhodou máš v motore usadeniny, rozpúšťať ti ich začne aj jeden aj druhý olej. :idea:

Doporučujem naštudovať.

Code: Select all

http://www.autopress.cz/?page=85.mineral-polosyntetika-syntetika

Posted: Mon Apr 05, 2010 12:51 pm
by MiKo
Ja som dal teraz na precistenie lacnejsi olej 10W40(ziadny tesco alebo lidl) a potom dam uz MaxLife..

Posted: Tue Apr 06, 2010 10:50 am
by Mondrejka
MiKo mas moje sympatie ja tiez jazdim na MaxLife a musim povedat ze lepsi olej pre starsie auta som nemal. Este Shell Helix ten je tiez dobry

Posted: Tue Apr 06, 2010 5:02 pm
by MiKo
Akurat ten Shell je o dost drahsi:)

Netvrdim ze nie je kvalitnejsi..

Posted: Tue Apr 06, 2010 8:19 pm
by Anarki
Musíš vedieť kde kupovať :wink: Na ukrajine zapečatená fľaša originál Shell je skoro o polovicu lacnejšia. :idea: Autoservisy čo ho kupujúpo sudoch majú tiež úplne iné ceny než obchody a o Olejpošte ani nehovorím. :idea:

Posted: Tue Apr 06, 2010 9:18 pm
by MiKo
Aj Marlborky su na ukrajine lacne a neda sa to fajcit.. :D

Posted: Tue Apr 06, 2010 9:23 pm
by Anarki
Joj ja nehovorím o kópiách typu Rembook Anidas či Nite :D Hovorím o nižšej spotrebnej dani a podstatne menšej marži než aká je u nás. :wink:
P.S. Prvú fľašu oleja kúpil Mandark a po dôkladnom preskúmaní sme zistili, že je pravá :)