Nezávislé kúrenie
Posted: Sun Nov 23, 2008 5:05 pm
Priblížila sa nám zima a ja som splnil sľub ktorý som dal svojej R5 v pubertálnom veku, že jej namontujem nezávislé kúrenie aby som eliminoval studené štarty Sľub som splnil a dávam na fórum rozsiahly návod ako do svojich karburátorových miláčikov namontovať pomôcku vďaka ktorej sa zmaže náskok moderných áut (okamžitý štart bez cukania, priskakovania, pridávania plynu či používania sytiču.) A ako bonus to roztopí zamrznuté okná a vyhreje interiér.
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 6901135986
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 8154615074
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 4566881682
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 4840568866
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 5337674258
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 8429852002
Nezávsilé kúrenie je značky Eberspacher typ B5W. Je to kúrenie ktoré ohrieva vodu v motore a radiátore, následne zopne ventilátor kúrenia v aute, rozmrazí okná, vyhreje interiér. Auto na ktoré som ho namontoval je pre montáž nezávislého kúrenia bezpochyby najtvrdší oriešok - Renault 5 GT Turbo Phase 1. Nezávislé kúrenie som kupoval použité pričom som nemal ani šajnu kde ho umiestnim a každý komu som to spomenul ma od toho odhováral Už pri montáži do GTT sa vyskytlo hodne komplikácií. Tou prvou bolo kam umistniť samotné nezávislé kúrenie, riadiacu jednotku kúrenia, modul diaľkového ovládania kúrenia (aby to bolo pekne urobené a nebolo to vidieť) , kadiaľ bezpečne viesť prívod paliva, káble k čerpadlu a výfuk.
Vyriešil som to následovne. Riadiaca jednotka kúrenia šla zospodu na modul bežného kúrenia ktoré je v aute od výroby. Vošla sa tam len vďaka širokej konzole, pri bežnej malej konzole je montáž na toto miesto nemožná. Výhoda širokej konzoly je aj tá, že rovno môžete umiestniť ovládací prepínač nezávislého kúrenia na miesta kde bola od výrobcu príprava na klimatizáciu. (Viď fotka číslo 2.) Modul diaľkového ovládania sa pre tento typ nezávislého kúrenia nerobil, niekto ho na B5W "dobastlil" spolu s prepínačom. V R5 sa pohodlne zmesil za palubnú dosku na vodičovej strane v miestach kde je malá odkladacia priehradka. (Fotka číslo 4 a 5) Zospodu som musel pripevniť koľajničky ktoré ho držia na mieste aby nevypadol.
Káble k čerpadlu nezávislého kúrenia sú vedené po pravej strane auta a vychádzajú von sériovým otvorom ktorým idú káble k palivovým čerpadlám. Čerpadlo je vzhľadom k svojej váhe a veľkosti pripevnené k palivovej trubke. Z bezpečnostných dôvodov, hadička vedúca od čerpadla k nezávislému kúreniu je dimenzovaná na teplotu 100 stupňov celzia a je uložená v ohybnej pancierovej chráničke. (Viď foto 3)
Samotné teleso nezávislého kúrenia sa v cele R5 nezmestí nikde len do miest kde je uložený zdvihák. Tomu boli prispôsobené aj ostatné okolnosti ako je rozvod vody a výfuku. Rozvod vody je štandardne urobený u väčšiny áut, jednoducho sa preruší hadica medzi vodnou pumpou a radiátorom. Do tohto okruhu sa zapojí nezávislé kúrenie ktoré disponuje vlastným elektrickým vodným čerpadlom. Výfuk bol najväčší oriešok no s trochou fantázie ehm. šialenstva sa mi ho podarilo dotiahnuť k dokonalosti a zlepšiť vlastnosti nezávislého kúrenia. Výfuk vedie poza modul zapaľovania okolo výfuku motora až k riadeniu okolo ktorého robí poloblúk. Tam je aj prichytení, nie o riadenie samotné ale o karosériu ktorá je za ním. Výfuk končí niekoľko cm za samotným riadením a je nasmerovaný na spodnú časť olejovej vaňe (Fotka číslo 6)
Nezávislé kúrenie je skúšobne napájané druhou batériou, chcem zmerať aký to má odber a či postačí cesta do práce na dobitie batérie. Káble napájania ústia pri poistkovej skrini v interiéri voziadla (pri nohách spolujazdca.)
Pri prvom zážehu ktorý sa konal 17.11.2008 som bol sklamaný. Kúrenie nenabehlo. Po preštudovaní schémy som zistil, že som zabudol pripojiť mínusový zväzok Štart som opakoval no ozvalo sa len slabé cvaknutie a nič 22.11.2008 v popoludňajších hodinách som sa do toho obul poriadne, rozobral som prepínač a zistil že tam nejde napätie 12 V. Podľa schémy som zistil cez ktorú poistku by to malo ísť (nezávislé kurenie má 3 vlastné poistky na vstupe.) a našiel som ju spálenú Vymenil som 10A za 15 A a test opakoval. Výsledok rovnaký, cvaknutie a poistka odpálená Tak som začal podľa schémy preverovať zapojenie prepínača a zistil, že je z novšej verzie nezávislého kúrenia. Takisto diaľkový modul ktorý tam bol pripojený bol bastl, schéma s ním nepočítala a v katalógu náhradných dielov sa na toto nezávislé kúrenie žiadny nevyskytoval Nuž som ho odpojil a na prepínači nechal len káble ktoré boli aj na schéme. Zapnutie spínača, cvaknutie (už som myslel že zas prdla poistka) zavrčanie a kúrenie beží. Teda zatiaľ len čerpadlo vody, takisto bolo počuť cvakanie palivového čerpadla. Začal som kontrolovať teplotu kúrenia a či sa niekde nevyskytne zrada. Minúty bežali no z výfuku šiel stále len studený vzduch. Keď sa konečne trošku nahrialo teleso kúrenia v miestach kde je žhaviaca sviečka, kúrenie sa z ničoho nič vyplo A je po vtákoch pomyslel som si. Začal som znova študovať montážny návod a narazil na vetu asi v tom zmysle. Pri prvom spustení nezávislého kúrenia bude v prípade dlhšieho vedenia palivového potrubia potrebné zapnúť nezávislé kúrenie ešte raz nakoľko ak nedostane benzín do určitého času tak sa vypne. Rozbehol som sa k autu, zapínam kúrenie, rovnaký stav, počuť čerpadlo paliva a čerpadlo vody. Po pol minúte ale počujem silnejší zážehový zvuk :
Nezávislé kúrenie funguje. Horúčkovito kontrolujem či všetko funguje ako má a či sa niečo nedotýka výfuku ktorý sa začal rýchlo nahrievať.
Všetko bežalo v pohode. Po 15 minútach nezávislé kúrenie stíchlo a ostalo pracovať len čerpadlo. Hm, žeby bol už celý vodný okruh nahriaty ?
Po kontrole teploty motora, vodnej pumpy a turba konštatujem že áno. Olejová vaňa ohrievaná výfukovými výparmi z nezávislého kúrenia sa dostala z 4 stupňov priemerne na 20 stupňov. V miestach kde na ňu fúkal výfuk priamo až na 40 stupňov. Riadenie na tom bolo trocha horšie, malo lokálne (v miestach kade vedie výfuk) len 15 stupňov.
Nastal okamih pravdy. Vypol som kúrenie prepínačom. Zhaslo okamžite akurát čerpadlo vody ešte fungovalo nejaký čas (cca 45 sekúnd). Prepol som kľúče do polohy 1. Teplota vody ktorú som mal v zime pod prvou paličkou sa vyšplhala medzi prvú a druhú paličku Skúsil som štart, bezproblémový a ejha, ono to zrazu drží voľnobeh aj bez sytiču
Dal som si skúšobnú jazdu, motor sa správal tak ako v lete, predtým aj keď som ho nechal bežať 5 minút pred jazdou tak nebol takto zohriaty a pripravený na jazdu.
Pár slov na záver. Pred montážou použitého nezávislého kúrenia je dobrá skontrolovať: žhaviacu sviečku, snímač plameňa, kontakty na kúrení, riadicej jednotke, relátkach. V prípade potreby očistiť, pripojovacie kontakty postriekať vhodným sprejom. Zabezpečte dostatočnú vzdialenosť medzi nezávislým kúrením a horľavými predmetmy (káble hadičky, nádoby, náradie), to isté platí o výfuku ktorý ide z kúrenia.
Stretol som sa s názormi, že keď nezávislé kúrenie tak Webasto, je to špička, má to najlepšie servisné pokrytie ... blá blá blá Keď som opravoval nezávislé kúrenie Mandarkovy tak som na Webasto nenašiel žiaden manuál na internete, žiadny cenník, nikde nič len kontatky na ľudí ktorý mi odkázali aby som do ničoho nebabral, že oni to spravia odborne a za veľa peňazí samozrejme
Eberspacher pravý opak, na stránke výrobcu manuál na stiahnutie legálne zdarma, k dispozícii cenník a náhradné diely nielen v obchodoch ale aj na internete (a takisto na Ebayi). Čo sa týka mechanického prevedenia sú si Webasto a Eberspacher dosť podobný.
Všetkým priznivcom nezávislého kúrenia želám aby príjemne prežitú zimu v teple ich miláčikov. Všetkým odporcom nezávislého kúrenia a ľuďom čo ma namiesto pomoci odhovárali želám tuhú kosu a poriadne zamrznuté okná
Aby som nezabudol, moje osobné poďakovanie pri tomto projekte si zaslúži Jakub Vrba, ktorý mi to kúrenie zaobstaral a poskytol o ňom na začiatok dostatok informácií.
A takisto vzdialenejší sused z mojej ulice taktiež vlastník R5GTT Igor ktorý tieto kúrenia montuje do kamionov a prípadne aj servisuje.
Vďaka chlapi, bez Vás by som to nezvládol :t18:
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 6901135986
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 8154615074
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 4566881682
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 4840568866
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 5337674258
http://picasaweb.google.sk/AnarkiR5/Ren ... 8429852002
Nezávsilé kúrenie je značky Eberspacher typ B5W. Je to kúrenie ktoré ohrieva vodu v motore a radiátore, následne zopne ventilátor kúrenia v aute, rozmrazí okná, vyhreje interiér. Auto na ktoré som ho namontoval je pre montáž nezávislého kúrenia bezpochyby najtvrdší oriešok - Renault 5 GT Turbo Phase 1. Nezávislé kúrenie som kupoval použité pričom som nemal ani šajnu kde ho umiestnim a každý komu som to spomenul ma od toho odhováral Už pri montáži do GTT sa vyskytlo hodne komplikácií. Tou prvou bolo kam umistniť samotné nezávislé kúrenie, riadiacu jednotku kúrenia, modul diaľkového ovládania kúrenia (aby to bolo pekne urobené a nebolo to vidieť) , kadiaľ bezpečne viesť prívod paliva, káble k čerpadlu a výfuk.
Vyriešil som to následovne. Riadiaca jednotka kúrenia šla zospodu na modul bežného kúrenia ktoré je v aute od výroby. Vošla sa tam len vďaka širokej konzole, pri bežnej malej konzole je montáž na toto miesto nemožná. Výhoda širokej konzoly je aj tá, že rovno môžete umiestniť ovládací prepínač nezávislého kúrenia na miesta kde bola od výrobcu príprava na klimatizáciu. (Viď fotka číslo 2.) Modul diaľkového ovládania sa pre tento typ nezávislého kúrenia nerobil, niekto ho na B5W "dobastlil" spolu s prepínačom. V R5 sa pohodlne zmesil za palubnú dosku na vodičovej strane v miestach kde je malá odkladacia priehradka. (Fotka číslo 4 a 5) Zospodu som musel pripevniť koľajničky ktoré ho držia na mieste aby nevypadol.
Káble k čerpadlu nezávislého kúrenia sú vedené po pravej strane auta a vychádzajú von sériovým otvorom ktorým idú káble k palivovým čerpadlám. Čerpadlo je vzhľadom k svojej váhe a veľkosti pripevnené k palivovej trubke. Z bezpečnostných dôvodov, hadička vedúca od čerpadla k nezávislému kúreniu je dimenzovaná na teplotu 100 stupňov celzia a je uložená v ohybnej pancierovej chráničke. (Viď foto 3)
Samotné teleso nezávislého kúrenia sa v cele R5 nezmestí nikde len do miest kde je uložený zdvihák. Tomu boli prispôsobené aj ostatné okolnosti ako je rozvod vody a výfuku. Rozvod vody je štandardne urobený u väčšiny áut, jednoducho sa preruší hadica medzi vodnou pumpou a radiátorom. Do tohto okruhu sa zapojí nezávislé kúrenie ktoré disponuje vlastným elektrickým vodným čerpadlom. Výfuk bol najväčší oriešok no s trochou fantázie ehm. šialenstva sa mi ho podarilo dotiahnuť k dokonalosti a zlepšiť vlastnosti nezávislého kúrenia. Výfuk vedie poza modul zapaľovania okolo výfuku motora až k riadeniu okolo ktorého robí poloblúk. Tam je aj prichytení, nie o riadenie samotné ale o karosériu ktorá je za ním. Výfuk končí niekoľko cm za samotným riadením a je nasmerovaný na spodnú časť olejovej vaňe (Fotka číslo 6)
Nezávislé kúrenie je skúšobne napájané druhou batériou, chcem zmerať aký to má odber a či postačí cesta do práce na dobitie batérie. Káble napájania ústia pri poistkovej skrini v interiéri voziadla (pri nohách spolujazdca.)
Pri prvom zážehu ktorý sa konal 17.11.2008 som bol sklamaný. Kúrenie nenabehlo. Po preštudovaní schémy som zistil, že som zabudol pripojiť mínusový zväzok Štart som opakoval no ozvalo sa len slabé cvaknutie a nič 22.11.2008 v popoludňajších hodinách som sa do toho obul poriadne, rozobral som prepínač a zistil že tam nejde napätie 12 V. Podľa schémy som zistil cez ktorú poistku by to malo ísť (nezávislé kurenie má 3 vlastné poistky na vstupe.) a našiel som ju spálenú Vymenil som 10A za 15 A a test opakoval. Výsledok rovnaký, cvaknutie a poistka odpálená Tak som začal podľa schémy preverovať zapojenie prepínača a zistil, že je z novšej verzie nezávislého kúrenia. Takisto diaľkový modul ktorý tam bol pripojený bol bastl, schéma s ním nepočítala a v katalógu náhradných dielov sa na toto nezávislé kúrenie žiadny nevyskytoval Nuž som ho odpojil a na prepínači nechal len káble ktoré boli aj na schéme. Zapnutie spínača, cvaknutie (už som myslel že zas prdla poistka) zavrčanie a kúrenie beží. Teda zatiaľ len čerpadlo vody, takisto bolo počuť cvakanie palivového čerpadla. Začal som kontrolovať teplotu kúrenia a či sa niekde nevyskytne zrada. Minúty bežali no z výfuku šiel stále len studený vzduch. Keď sa konečne trošku nahrialo teleso kúrenia v miestach kde je žhaviaca sviečka, kúrenie sa z ničoho nič vyplo A je po vtákoch pomyslel som si. Začal som znova študovať montážny návod a narazil na vetu asi v tom zmysle. Pri prvom spustení nezávislého kúrenia bude v prípade dlhšieho vedenia palivového potrubia potrebné zapnúť nezávislé kúrenie ešte raz nakoľko ak nedostane benzín do určitého času tak sa vypne. Rozbehol som sa k autu, zapínam kúrenie, rovnaký stav, počuť čerpadlo paliva a čerpadlo vody. Po pol minúte ale počujem silnejší zážehový zvuk :
Nezávislé kúrenie funguje. Horúčkovito kontrolujem či všetko funguje ako má a či sa niečo nedotýka výfuku ktorý sa začal rýchlo nahrievať.
Všetko bežalo v pohode. Po 15 minútach nezávislé kúrenie stíchlo a ostalo pracovať len čerpadlo. Hm, žeby bol už celý vodný okruh nahriaty ?
Po kontrole teploty motora, vodnej pumpy a turba konštatujem že áno. Olejová vaňa ohrievaná výfukovými výparmi z nezávislého kúrenia sa dostala z 4 stupňov priemerne na 20 stupňov. V miestach kde na ňu fúkal výfuk priamo až na 40 stupňov. Riadenie na tom bolo trocha horšie, malo lokálne (v miestach kade vedie výfuk) len 15 stupňov.
Nastal okamih pravdy. Vypol som kúrenie prepínačom. Zhaslo okamžite akurát čerpadlo vody ešte fungovalo nejaký čas (cca 45 sekúnd). Prepol som kľúče do polohy 1. Teplota vody ktorú som mal v zime pod prvou paličkou sa vyšplhala medzi prvú a druhú paličku Skúsil som štart, bezproblémový a ejha, ono to zrazu drží voľnobeh aj bez sytiču
Dal som si skúšobnú jazdu, motor sa správal tak ako v lete, predtým aj keď som ho nechal bežať 5 minút pred jazdou tak nebol takto zohriaty a pripravený na jazdu.
Pár slov na záver. Pred montážou použitého nezávislého kúrenia je dobrá skontrolovať: žhaviacu sviečku, snímač plameňa, kontakty na kúrení, riadicej jednotke, relátkach. V prípade potreby očistiť, pripojovacie kontakty postriekať vhodným sprejom. Zabezpečte dostatočnú vzdialenosť medzi nezávislým kúrením a horľavými predmetmy (káble hadičky, nádoby, náradie), to isté platí o výfuku ktorý ide z kúrenia.
Stretol som sa s názormi, že keď nezávislé kúrenie tak Webasto, je to špička, má to najlepšie servisné pokrytie ... blá blá blá Keď som opravoval nezávislé kúrenie Mandarkovy tak som na Webasto nenašiel žiaden manuál na internete, žiadny cenník, nikde nič len kontatky na ľudí ktorý mi odkázali aby som do ničoho nebabral, že oni to spravia odborne a za veľa peňazí samozrejme
Eberspacher pravý opak, na stránke výrobcu manuál na stiahnutie legálne zdarma, k dispozícii cenník a náhradné diely nielen v obchodoch ale aj na internete (a takisto na Ebayi). Čo sa týka mechanického prevedenia sú si Webasto a Eberspacher dosť podobný.
Všetkým priznivcom nezávislého kúrenia želám aby príjemne prežitú zimu v teple ich miláčikov. Všetkým odporcom nezávislého kúrenia a ľuďom čo ma namiesto pomoci odhovárali želám tuhú kosu a poriadne zamrznuté okná
Aby som nezabudol, moje osobné poďakovanie pri tomto projekte si zaslúži Jakub Vrba, ktorý mi to kúrenie zaobstaral a poskytol o ňom na začiatok dostatok informácií.
A takisto vzdialenejší sused z mojej ulice taktiež vlastník R5GTT Igor ktorý tieto kúrenia montuje do kamionov a prípadne aj servisuje.
Vďaka chlapi, bez Vás by som to nezvládol :t18: