Osvetlenie auta zníženie odberu.

Tipy, triky, alebo sa len pochvalte..

Moderators: Anarki, Majmajko, matus

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Tue Dec 23, 2008 11:11 am

Ahojte.
So 7805 som uvažoval aj ja, a dokonca som to aj zrealizoval na R5 pre napájanie modrých led od alarmu. Funguje to už pár rokov, ale nie som celkom spokojný. Mám tieto skúsenosti:

1. obyčajné staré led + 800-1000 Ohm odpor funguje v pohode
2. Vysoko svietivá led (modtrá, biela) + 550-800 Ohm odpor funguje na prvé zapojenie, ale časom odíde. (vysokosvietivé led majú vyššie napätia až do 3,5V, preto sa pridáva odpor s menšou hodnotou)
3. Napájanie cez stabilizátor 7805 + 100-150 Ohm odpor funguje omnoho spoľahlivejšie. Napriek tomu po troch rokoch prevádzky už to bliká úboho. Viem to porovnať, pretože som pridal ďalšie dve led do dverí, ku ktorým je pripojená ešte sériovo obyčajná dióda na ochranu a tie blikajú excelentne.

Vychádza mi to tak, že v aute sa dokáže naindukovať aj spätný prúd a to vysokosvietivá led neznesie, na rozdiel od starých led, ktoré sa bežne používali aj ako klasické diódy.
Ďalšia možnosť je v teplotný drift stabilizátora. Stabilizátor, ktorý funguje OK v dielni pri 20 st C môže pri extrémnych teplotách v aute pustiť neprípustné napätie.

Trocha som zalistoval v Amare a našiel som prúdový zdroj, ktorý sa mi celkom pozdáva. Bolo by ho dobré vyskúšať.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Tue Dec 23, 2008 11:21 am

Ešte k výpočtu odporov:
Postačí Ohmov zákon a katalógové hodnoty ledky. Napr. pre bežnú žltú led (2,1V 20mA):

Napätie na odpore: 14,5 - 2,1 = 12,4
Hodnota odporu: 12,4 / 0,02 = 620 Ohm

Volí najbližšia vyššia hodnota z radu.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Tue Dec 23, 2008 11:30 am

Ešte jedna vec, ktorá s tým súvisí :D :

Rozobral som k repasácii alternátor z 5-ky a keďže regulátor bol KO tak som si dal tú robotu a elektroniku oslobodil zo zajatia gumy, v ktorej je zaliata. Pôsobí to na mňa dosť úboho. Takže prvou úlohou by mala byť stavba kvalitného regulátora pre alternátor. Tam kde je regulátor relátkový ani nehovorím. Keď bude trocha času, tak dám popisy, fotky, aj teoretické úvahy. Ale to bude do iného topicu.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Majmajko
Moderator
Posts: 5308
Joined: Thu Mar 10, 2005 9:31 am
Location: Dunajská Lužná
Contact:

Post by Majmajko » Tue Dec 23, 2008 1:55 pm

ja som zas uz davnejsie nadabil na stranku http://www.classic-instruments.de/6.html kde ma v ponuke take ziarovky s LED technikou ale odskusane ... aj niektore nemecke oldtimer fora ho odporucaju (ich ceny)
Ma tam ale jednu zaujumavost a to H4 na 6V 60/55Watt zo starou peticou tusim RS2 ci ako sa to vola...

User avatar
Mondrejka
člen RCC
Posts: 590
Joined: Fri Aug 11, 2006 10:28 am
Location: Rovinka
Contact:

Post by Mondrejka » Tue Dec 23, 2008 8:10 pm

Kolegovia, vidim to tak ze ten Mariov obvod je dobry, ale zistil som ze znackovy vyrobcovia led svietidiel dodavaju ku kazdemu svietidlu kvalitny prudovy stabilizator (alebo je priamo zabudovany v svietidle) a preto teraz davaju zivotnost neobmedzenu (resp obmedzenu na zivotnost vozidla). S tymto nebudu problemy, ale co s tymi ledkami co vymiename namiesto ziaroviek, tie zatial riesim predradenym odporom 1kOhm ale pri tych vysokosvietivych to aj tak za 1-2 roky stoji za ... a odidu.

Este dotaz na Mária: Myslis si ze by pomohlo filtrovat napatie poriadnym kapacitorom (kondenzatorom) tak 1F alebo 2F ?

Alebo odporucas narobit si tie plosaciky co si dal k dispozicii a predradit to prek kazdu vysokosvietivú led?

Zaujimave je ze klasicke LED cervene zelene zlte modre mam uz roky a ani jedna sa neodpalila, ale vysokosvietivé biele odchadzaju kazdeho 1,5 roka a modre kazde 3 roky.
Clen RCC klubu R5 GTE 1,7i (1988) do 6/2007 momentalne s vozidlom od skupiny Renault.

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Wed Dec 24, 2008 12:08 am

Mato:
Mám tú istú skúsenosť. Myslím, že netreba robit ten prúovy zdroj ku každej vysokosvietivej led, ale stanoviť si skupiny (prístrojovka, zadné lampy, ap. a ku každej skupine stačí jeden správne nadimenzovaný zdroj. Ešte som žiadny nepostavil, takže doporučujem najprv vyskúšať.

Pokiaľ je ledka osamotená, tak pozitívnu skúsenosť mám so sériovo pripojenou obyčajnou diódou a prúdové dimenzovanie na 10 mA. Je to len polovica katalógovej hodnoty, ale svietivosť vraj už ďalej rastie len minimálne.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Wed Dec 24, 2008 12:11 am

Ku elektrolytickým kondenzátorom nemám veľkú dôveru. Jednak je to súčiastka s najmenšou životnosťou a taktiež sa nemusí chovať tak ako by sme chceli.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Wed Dec 24, 2008 2:34 am

to Mondrejka...


kua povedz mi kde sa da ztohnat 2 faratovy kondik ????? ja som videl zatial len 1F a to mi je nejak malo pri tom audio systeme co som hodil do auta mi ztahuje osvetlenie palubky a radia

to all: nejak som nepostrehol vyznam tychto vypoctov . vobec neviem co tym sledujete ci : zivotnost baterie alebo moznost ze sa system nedokaze dobyt na tu danu uroven / ja mam 14,2V/ . ja totiz svietim cely rok mam tam 55w ziarovky take tie stym bielym svetlom so zvysenou svietivostou, hdba s odberom /ked tomu vytnem po spicky tak asi 40A co sa rovna odberu startera a aj tak sa mi nikdy nepodarilo vymlatit baterku ked som nemal nastartovane.. jedine co si to odnieslo je lozisko alternatora lebo bol viac menej stale v zabere.. podotkynam ze mam 1,6D super5 a bateria ma 4 mesiace s kapacitou 71Ah

PS: ak je toto oftopic zmazte to.. vo chvyly ked pisem tieto slovy by som nafukal hodne cez 2 Pr.
Edit Majmajko - Tak na zdravie, je to suvisle neboj.

User avatar
Anarki
Moderator
Posts: 1163
Joined: Fri May 26, 2006 12:07 am
Location: Atomograd
Contact:

Post by Anarki » Wed Dec 24, 2008 4:57 pm

2 Faradový kondenzátor neexistuje, ani 1 Faradový sa poriadne nedá vyrobiť preto sa zapájajú viaceré kapacitátory do jedného púzdra a preto to má ešte stále dosť veľké rozmery.

Ku všetkým špekuláciám o stabilizátore napätia 1K odpor pred každú diódu to istí. Raz za 1,5 roka ich vymením s radosťou keď vôbec bude potrebné ich meniť.

Pôvodný plán bol meniť diódy v prístrojovke a tam je šumafuk či svieti dióda o 3 percentá silnejšie alebo slabšie či pohasína pri blikaní úplne alebo len čiastočne. Čím viac stabilizátorov a zásahov v aute tým väčšia šanca že niečo z toho odíde a pocestujeme potme :)
[color=blue]Ošnečkovaný Cacabus Quintus FTB GT - Blue Storm 5 - Ultimate Sensational Orgasm - Cléon Family [/color] 1 a jediné GTT na svete s nezávislým kúrením :)
[img]http://sites.google.com/site/anarkir5/_/rsrc/1251195262054/Home/podpis.JPG[/img]

User avatar
krestan
Posts: 518
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:26 pm
Location: Šalgovce
Contact:

Post by krestan » Wed Dec 24, 2008 5:28 pm

Edit Majmajko - Tak na zdravie, je to suvisle neboj.


alkohol je svina.. este nik nad nim nezvitazil.. to len Moravaci to uhnali na remizu :D :D

User avatar
Majmajko
Moderator
Posts: 5308
Joined: Thu Mar 10, 2005 9:31 am
Location: Dunajská Lužná
Contact:

Post by Majmajko » Thu Dec 25, 2008 11:10 am

Takže sa spracovávaš na 1 Faradový kondenzátor, zapájaš viaceré kapacitátory, potom sa stabilizátorom dorovnaš...
Snáď neskončíš ako výbojka :-)

marian letko
člen RCC
Posts: 126
Joined: Tue Dec 27, 2005 12:20 am
Location: koseca 784

Post by marian letko » Sat Dec 27, 2008 12:18 am

cauky, mam aj ja skusenost, ze zivotnost LEDiek, ako nahrad za ziarovky v aute je uboha... takze asi nejde o nahodu. A za jednu ledku mam tooolko ziaroviek, ktore vydrzia cele roky bez poruchy.
marian13xR
maros

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Sun Jan 04, 2009 7:13 pm

Tak som ten prúdový zdroj skušobne postavil a tu sú výcledky:
http://mario-horak.rajce.idnes.cz/prudovy_zdroj/

Keďže nemám prestaviteľný zdroj napätia, tak pokus vyzeral nasledovne:
Zdroj bol napájaný zo siete 220V cez 12V trafo. Usmernenie je urobené 4mi diodami bez filtračného kondenzátora (schválne). Ledky sú zapojené do série a prúd je nastavený premenlivým odporom na 20mA. Postupne sú 1 a 2 ledky skratované, čím zdroj automaticky prispôsobuje napätie ale veľkosť prúdu zostáva zachovaná.

Myslím, že toto by mohla byť cesta k efektívnemu využitiu vysokosvietivých led v aute. Dôvodov na znižovanie spotreby je dostatok.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

User avatar
R4CV
člen RCC
Posts: 418
Joined: Sun Dec 09, 2007 9:08 pm
Location: Topoľčany
Contact:

Post by R4CV » Mon Jan 05, 2009 8:58 pm

Pred sviatkami som robil osvetlenie z lediek. Pracoval som s 9V zdrojom a podľa prúdu som zistil, že treba 3 ledky za sebou. skúšobne som pridal štvrtú, piatu, pri 6 ledkách to prestalo svietiť.

K problému: aby tie ledky neodchádzali po roku, treba znížiť jej prúd a samozrejme odstrániť napäťové špičky. svietivosť sa nezmenšila, ak áno nebolo to vidieť.
Nerušiť!!! K L O N U J E M

User avatar
Mario Horak
člen RCC
Posts: 769
Joined: Wed Apr 12, 2006 11:00 am
Location: Bratislava

Post by Mario Horak » Fri Jan 16, 2009 3:45 pm

Nedá mi to s ledkami a keďže sa ťažko porovnáva svietivosť jednotlivých zdrojov, tak som trochu googlil a narazil som na pekný dokument.
http://www.telecom.gov.sk/externe/ehk/3 ... -037r4.pdf
Sú tu definície žiaroviek pre autá. Vyberám svietivosti čo sú zaujímavé pre nás:

1.) 2,3W = 18,5 lm
2.) 5W = 50 lm
3.) 21W = 460 lm

Hlavný svetlomet s halogénkami:

4.) 55W = 1000 lm
5.) 60W = 1650 lm

Ťažko sa vyberá z toho množstva lediek, ale asi najvhodnejsia na stavbu ziaroviek z GME má priemerné parametre: U=3,5V, I=100 mA, svietivosť=10 lm, uhol vyžarovania = 70st.

Teraz sedliacke počty:

1.) 2x led v sérii = 20 lm Spotreba=12V x 0,1A = 1,2W (svietivosť môže byť priškrtená regulátorom)
2.) 5x led 2 paralelné okruhy 12V x 0,2A = 2,4W
3.) 45 led 15 paral. okruhov 12V x 1,5A = 18W

Hlavné svetlomety asi nemá význam uvažovať ako ledkovú náhradu. (u diaľkových vyjde dokonca spotreba vyššia)

Auto potrebuje:
svetlá a prístrojovka 8 x 5W + 2 x 2.3W = 45W - trvalá spotreba
blinkre, brzdy, cúvačka, hmlovka = 8 x 21W = 168W - občasná spotreba

po nahradení ledkovými ekvivalentami:

svetlá a prístrojovka 8 x 2,4W + 2 x 1,2W = 22W - trvalá spotreba - 44 led
blinkre, brzdy, cúvačka, hmlovka 8 x 18W = 144W - občasná spotreba - 225 led

Takže ekvivalelntnou náhradou za žiarovky ušetríme 23W na trvalej spotrebe (svetlá) a 24W na občasnej spotrebe (blinkre, brzdy ap.)

1 led má cenu 1 EURo. Za 265 EUR si asi kúpime dosť žiaroviek.

Z týchto prepočtov mi vychádza, že ani ledkové žiarovky, ktoré ponúkajú renomované firmy, nemôžu spĺňať požadované parametre na svetelnosť.

Prosím opravte ma keď sa mýlim.
Renault R5 GTE, Renault Caravelle

Post Reply