Kedysi som mal pekný prospekt od sviečok a tam bola aj taká diagnostika. Podľa obrázku sa dá orientačne zistiť, čo tej sviečke (motoru) je.
Originál to je na
http://www.enker.com/splug_condition.htm, ak niekto chce, nech skontroluje preklad a opravým chyby.
1.Normálny vzhľad
Nos izolátora je pokrytý s tenkým, svetlohnedým alebo sivým povlakom.
Tepelná hodnota sviečky je správna a všetky motorové časti sú správne nastavené.
Výmena zapaľovacej sviečky by mala byť po 15.000 kilometroch.
2.Hrubé usadeniny
Hrubé usadeniny na sviečke (ako na obrázku) sú zapríčinené:
-príliš veľa maziva
-znečistené palivo alebo olej
-zodraté vodítko ventilu
Treba vyčistiť sviečku.
3.Zapaľovacia sviečka pokrytá sadzami
Uhlíkové usadeniny na nose izolátora a tele sviečky môžu zapríčiniť skrat medzi elektródami,
čo vedie k slabej iskre alebo vynechaniu.
4.Zaolejovaná sviečka
Izolátor je všade pokrytý s čiernymi a mokrými usadeninami.
Premostenie elektród vedie k slabej iskre alebo vynechaniu.
Príčina môže byť:
-zodraté vodítko ventilu
-zodraté vložky valcov, piesty a krúžky
-priveľa oleja v benzíne
-zlý zmiešavací pomer pri 2-taktných motoroch
-veľa oleja v motore
5.Prehriatie
Nos izolátora je suchý a čistý, pokrytý bublinkami. Opotrebenie elektródy je zjavné.
Možné príčiny:
-chudobná zmes
-chyba zapaľovania (rozdeľovača)
-nízkooktánový benzín
-rozvinuté zapaľovanie (samozápal?)
Prehriatie je možné eliminovať výmenou zapaľovacej sviečky.
-je použitá príliš horúca sviečka.
Je treba použiť sviečku s nižšou tepelnou hodnotou. (napr. FE65P namiesto FE85P)
Netuším, či je toto dobre preložené.
6.Odpálenie sviečky
Dôsledok prehriatia. Príčiny sú rovnaké ako u prehriatia, ale výraznejšie.
Je nevyhnutné ihneď odstrániť odpaľovanie, lebo môže zapríčiniť poruchu motora.
Teda sviečka musí byť ihneď nahradená studenšou.
7.Poškodený izolátor
Tenká čiara na nose izolátora je znamenie, že praskne.
Je to väčšinou zapríčinené detonáciami motora (klepaním), ktoré spôsobujú:
-rozvinuté zapaľovanie (samozápal?)
-nečistý chod rozdeľovača
-nízkooktánový benzín
-chudobná zmes
-nevhodná vzdialenosť elektród
Treba odstrániť príčinu a vymeniť sviečku.
8.Olovené usadeniny a glazúra
Toto je dôsledok olovených prímesí v benzíne. Usadeniny môžu byť nebezpečné (typujem:-) ).
Treba kontrolovať kvalitu paliva (množstvo olova).
Po dlhších úsekoch pomalej jazdy môžte výrazne zvýšiť rýchlosť, aby sa motor vyčistil od usadenín.
Netreba meniť sviečku.
Tak hor´sa do sviečkovania.
